Zo was hij het wonderkind van de goede doelen, zo was hij een paria. Alpe d'HuZes oprichter Coen van Veenendaal vertelt zijn verhaal.
Coen van Veenendaal, oprichter van Alpe d’HuZes, zag in augustus 2013 ineens zijn leven op zijn kop staan. ‘Mijn telefoon leek die vrijdagmiddag wel een vibrator. Berichten stroomden binnen over een krantenartikel waarin stond dat ik als oprichter van Alpe d’HuZes 160.000 euro had gedeclareerd.
In mijn naïviteit dacht ik dat dit misverstand wel zou overwaaien: ik ben geen graaier. KWF Kankerbestrijding had geld beschikbaar gesteld voor mijn werkzaamheden voor Inspire2live, de stichting die onder andere wetenschappelijk onderzoek naar kanker opzet. Dat ik hiervoor betaald werd was dus bekend.'
Draaiende camera's op de stoep
'Maar de storm waaide allerminst over: pers stond bij mijn huis met draaiende camera’s, doodsbedreigingen en ziekteverwensingen volgden via social media. Het voelde als een slechte film waarin ik de hoofdrol speelde.'
'Het moeilijkst vond ik het onrecht. Twee instanties kenden het echte verhaal, maar beide gaven niet thuis. Wat me erdoorheen hielp was de steun van mijn familie en het feit dat ik niet afhankelijk ben van goedkeuring van anderen.'
'Nooit heb ik gedacht aan opgeven: mijn doel kanker onder controle te krijgen was immers nog niet behaald. Wilde ik stoppen, dan bedacht ik hoe ik aan een terminale patiënt moest uitleggen dat het voor mij te zwaar was om door te vechten. Dat relativeerde.'
Afstand
'Met Alpe d’HuZes en KWF heb ik sindsdien weinig contact. De financiering van Inspire2live komt uit WuWei4life, een door mij opgezet IT-bedrijf waarvan de winst volledig naar de ondersteuning van Inspire2Live gaat. Het is de belangrijkste les die ik heb geleerd: als je geld accepteert, maak je jezelf kwetsbaar en afhankelijk. De financiering van projecten is nu lastiger geworden, maar een uitdaging gaan we niet uit de weg. We fietsten niet voor niets zes keer een berg op in plaats van een rondje om de kerk.’
Foto: Friso Keuris
Vraag een gratis proefnummer aan
De MT500, de jaarlijkse MT-editie over reputatie, is donderdag 26 mei verschenen. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!