De Amerikaanse schrijver Michael Bungay Stanier stelt in zijn boek ‘De Coachmethode’ dat er veel redenen zijn waarom het nog te vaak fout gaat met coachende leiders. ‘Je houdt een te technisch praatje, denkt onvoldoende na over het vertalen van inzichten naar concrete actiepunten of je komt erachter dat het makkelijk lijkende advies dat je geeft veel moeilijker uit te voeren is. Gedragsverandering is nou eenmaal moeilijk te bewerkstelligen’, zo somt hij op. Om te helpen, stelt de schrijver in zijn boek een aantal vragen, die leiders kunnen helpen om beter te coachen.
Allereerst: stel één vraag tegelijk
Als je overstelpt wordt met vragen, is er geen tijd om er eentje goed te beantwoorden. Verdwaasd blijft de medewerker achter, na een gesprek dat meer op een kruisverhoor leek dan op een uitwisseling van feiten. Zwijg nadat je een vraag hebt gesteld, in plaats van alles wat je nog te binnen schiet ook alvast eruit te gooien.
Daarnaast zijn er verschillende vragen om te coachen:
#1 De beginvraag
Een goede eerste vraag is een heel open vraag waarmee je meteen veel informatie krijgt. Stel hem breed, zodat je goed weet wat er in iemands hoofd omgaat. Vraag bijvoorbeeld wat iemand bezighoudt. Je zult een uitgebreid antwoord krijgen waarna je verder kan vragen.
#2 Is er nog meer?
Heb je het idee dat je nog niet alles hebt: vraag door. Dit noemt Stanier de meer-vraag, een beetje zoals de caissière in de drogisterij je vraagt of er verder nog iets is en of je alles hebt kunnen vinden: vaak is het niets, maar soms komt er toch nog iets nuttigs naar boven.
De essentie van leiderschap
Laat je inspireren door dé toptrainer van Nederland, Remco Claassen. Hij geeft verhelderende en confronterende inzichten op het gebied van leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.
lees verder#3 Hou focus
Dwaal je te veel af in het gesprek? Stel dan de focusvraag: wat is hier voor jou het échte probleem? Vaak zijn er inmiddels in het gesprek een hoop zaken de revue gepasseerd, maar het is tijd om orde op zaken te stellen. Door deze vraag te stellen, weet je wat je aan moet pakken.
#4 Steek je hand uit
Het idee dat je het probleem gelokaliseerd hebt? Vraag dan hoe je iemand kunt helpen. Soms gaat het om een kleine handreiking of een luisterend oor, soms moet je daadwerkelijk in actie komen. Deze vraag lijkt voordehandliggend, maar vaak beginnen managers al met het bieden van oplossingen terwijl ze helemaal niet weten wat het probleem precies is. Voorkom dat je onnodig werk verricht.
#5 Strategische vraag
Hou degene die je coacht bij de laatste stap een spiegel voor: als je ergens ja tegen zegt, waar zeg je dan tegelijkertijd nee tegen? En is dat wat je wilt? Op deze manier hou je de verschillende opties open om op het laatste moment nog van het aan te pakken probleem te veranderen.
Het hele boek lezen met de tips? De Coachmethode is verkrijgbaar via Managementboek.
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.