Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pensioenuitvoerders hebben nog een lange weg te gaan

Het is ondenkbaar dat uw spaargeld door de jaren heen verdampt. Met de pensioenpremie gebeurt dat wel. Pensioenverzekeraars moeten meer duidelijkheid bieden, vindt Podiumauteur Harry Smulders.

 

Na veel kritiek en opzeggingen van klanten zag bestuursvoorzitter Hommen van de ING eerder dit jaar af van zijn bonus. Hij toonde hiermee aan dat hij zich bewust was van de kritiek op de graai- en bonuscultuur bij de banken en dat hij rekening hield met de maatschappelijke onrust als gevolg daarvan. Dit in tegenstelling tot zijn toezichthouders, waaronder commissaris en voormalig vakbondleider Lodewijk de Waal, de opvolger van commissaris en eveneens voormalig vakbondleider Wim Kok. Met name Kok sanctioneerde de hoge salarissen en bonussen gedurende zijn commissariaat.

Onze pensioenuitvoerders onderkennen de maatschappelijke onrust over pensioenen niet of nauwelijks. Natuurlijk, zij opereren binnen de wet. En waar zij dat niet doen worden zij op hun vingers getikt door de toezichthouders of via processen gedwongen tot schadeloosstelling. Maar is dit voldoende om het vertrouwen van hun klanten te herwinnen? Volstaan zij met de jaarlijkse toezending van het uniform pensioenoverzicht (UPO)? Met het in de lucht houden van de site mijnpensioenoverzicht.nl? En hoe gaan ze om met de op handen zijnde verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd? Want algemeen wordt aangenomen dat ieder jaar uitstel ongeveer 9 procent extra pensioen oplevert.

Ondoorzichtige kostenstructuur

Om een duidelijke vergelijking te maken: je gaat naar de bank om je spaargeld op te halen en de bank zegt dat je minder krijgt dan je hebt ingelegd en dat je ook minder rente krijgt dan je bij inleg dacht te krijgen. Dit is onvoorstelbaar. Want als je spaart heb je duidelijke afspraken gemaakt over rente- en opnamecondities.

Pensioenpremie is ook spaargeld, het wordt op je salaris ingehouden en/of mede door de werkgever betaald, maar de duidelijkheid die er is bij sparen is bij pensioenuitvoerders ver te zoeken. Pensioenfondsen hebben hun klanten (de premiebetalende werknemers en de voormalig premiebetalende werknemers, de pensioengerechtigden) impliciet het idee gegeven dat de hoogte van hun uitkering niet ter discussie zou staan. Klanten van collectieve pensioenregelingen bij verzekeraars beklaagden zich nog recent over de ondoorzichtige kostenstructuur bij de geschillencommissie, tot heden zonder succes.

Vertrouwen herwinnen

Mijn oproep aan de pensioenuitvoerders luidt: maak klanten vanaf het begin van de deelname bewust van hun pensioen. Geef ze duidelijkheid en zekerheid, het heet niet voor niets pensioenverzekering. Wees kort, bondig en transparant over wat er met hun geld gebeurt, welk deel van de premie voor hen gespaard wordt, hoe hoog de kosten zijn en hoe die zijn samengesteld. Houd zoveel mogelijk rekening met de wensen van individuele klanten en onderneem initiatieven om mogelijk verouderde wetgeving door de volksvertegenwoordiging aan te laten passen. Mogelijk herwinnen de pensioenuitvoerders dan het vertrouwen van hun klanten.

Want vertrouwen kun je niet vragen, dat moet je winnen of geven. Het komt te voet en gaat te paard. Er is nog een lange weg te gaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Harry Smulders, voormalig lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, voormalig lid Parlementaire Enquête Commissie Bouwnijverheid, en voormalig ondervoorzitter vaste commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.