De hoeveelheid opslagruimte die consumenten nodig hebben, neemt alleen maar toe. Over vijf jaar hebben we grofweg 65 keer meer opslagcapaciteit in de cloud nodig dan nu het geval is. Podiumauteur Steven Loewy berekent voor welke uitdaging bedrijven te wachten staat.
Volgens onderzoeksbureau Gartner neemt de opslagbehoefte van 329 exabyte in 2011 toe tot 4,1 zettabytes in 2016. Consumenten slaan in 2016 meer dan een derde van hun digitale content op in de cloud. In 2011 was dat nog maar 7 procent. Overal content delen om dit vervolgens via meerdere apparaten weer op te halen, wordt steeds meer de norm. De tijd dat we altijd achter dezelfde pc zaten, waar onze bestanden opstonden, ligt achter ons.
Die cijfers met elkaar gecombineerd, hebben consumenten de komende vijf jaar grofweg 65 keer meer opslagcapaciteit nodig in de cloud. Dat is gigantisch. Niet veel mensen beseffen voor welke uitdaging datacenters staan. In vijf jaar tijd de capaciteit ver-vijf-en-zestig-voudigen terwijl dit natuurlijk wel betaalbaar, schaalbaar, beheersbaar, veilig en stabiel moet blijven. Hoeveel bedrijven in andere sectoren zouden die uitdaging aan kunnen?
Blijven investeren
Gaan datacenters die uitdaging winnen? Tuurlijk, en waarschijnlijk ook nog eens zonder dat consumenten echt in de gaten hebben welke problemen er achter de schermen allemaal opgelost moeten worden. Dit willen ze ook niet weten. Wat telt is dat hun foto’s en HD-video’s veilig en overal beschikbaar zijn.
Alle grote opslag- en netwerkbedrijven houden hier, als het goed is, al lang rekening mee. De manier waarop datacenters ooit ingericht zijn voldoet niet meer in de huidige tijd, deze complexe architecturen veranderen gelukkig snel. Nieuwe switches en geheugen moeten voortaan stapelbaar, schaalbaar en betrouwbaar zijn, terwijl ze ook nog eens makkelijker te beheren zijn en kosten reduceren. Het zal lukken, maar alleen als bedrijven blijven innoveren en durven te investeren in de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Liefst een paar stappen vooruit, voordat ze tegen grenzen aanlopen.
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Steven Loewy, Algemeen Directeur Brocade Benelux.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.