Nederland is het meest verweven met Duitsland. Hoe kan het dan dat wij de crisis binnen de Nederlandse media anders ervaren? Volgens Podiumauteur Rik van den Berg zien we het te somber in.
Krantenkoppen met ‘Werkloosheid schiet omhoog’ en ‘Vakantie-uitgaven dalen dit jaar fors’ zijn aan de orde van de dag bij de Nederlandse media. Daar waar het Duitse Handelsblatt bericht dat de Inkoopmanagersindex wereldwijd stijgt, meldt de Nederlandse media dat er opnieuw een krimp is waargenomen voor de Europese industrie. Zijn de Nederlanders te somber?
Werkloosheid
De werkgelegenheid in Duitsland zit op het hoogste niveau sinds de eenwording. Het werkloosheidpercentage is sinds 2006 gehalveerd en zit nu op 6%. Nederlandse krantenkoppen geven over Nederland aan ‘Heel rap de verkeerde kant op’ als het gaat over de werkloosheid. We zitten echter nog steeds onder de 6% van Duitsland.
Sparen
19% van de Duitsers wil meer uitgeven en dus minder sparen. In absolute aantallen zijn dit evenveel mensen als de totale Nederlandse bevolking. En dat terwijl in Nederland wordt geschreven dat de werkloosheid slecht is voor de consumptie van particulieren. In februari vorig jaar gaf 25% van de Nederlanders nog aan dat ze een verslechtering van de arbeidsmarkt verwachten. In november is dit percentage gestegen tot 71%.
Nederland is een gaaf land
Nederland staat op de wereldranglijst qua aantal inwoners op nummer 60. Qua economische performance op nummer 16 en qua exporterende landen op nummer 7. We mogen – sterker nog, moeten – trots zijn op ons Nederland. Mark Rutte is daar een mooie aanjager in. Hij geeft aan dat we in een gaaf land wonen, in een van de mooiste landen van de wereld waar we trots op mogen zijn.
Alleen maar hosanna
Zou het daarom alleen maar hosanna moeten zijn in Nederland? Nee. Wij hebben ook te kampen met werkloosheid, faillissementen, dalende huizenprijzen en andere problemen. De vraag is alleen hoe zich dit verhoudt tot de rest van de wereld. Spanje gaat naar de 25% werkloosheid. Huizenprijzen in Nederland dalen dit jaar volgens de NVM waarschijnlijk maar met 5%. We zitten in een van de landen met de hoogste prijzen ter wereld. Sommige huizen aan de kust van Spanje zijn qua prijs de afgelopen jaren met 70% gedaald. Dit zijn percentages die wij hier niet kennen.
Problemen versus uitdagingen
Het allerbelangrijkste is hoe je kijkt naar de hedendaagse problemen. Zijn het problemen of zie je het juist als uitdagingen? Bij problemen loop je de kans dat je in een negatieve spiraal terecht komt. Bij uitdagingen ontstaan er kansen. In plaats van een reactieve houding bij problemen, hanteer je bij uitdagingen een proactieve houding.
Eerdere bijdragen:
-
Toch groeigeld voor bedrijven
- China: productie- of consumptieland
- In één keer de bittere pil slikken
- Juist nu op overnamepad
-
Ceo: ondernemer of bestuurder
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.