Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nedcar misère

Er is momenteel veel te doen rondom Nedcar. Is de misère het logische gevolg van de overcapaciteit van autoproducties of is het – zoals de vakbonden zeggen – een donderslag bij heldere hemel? De visie van Podiumauteur Rik van den Berg.

De eerste auto’s die Nedcar in 1967 bouwde waren de Daf’s 33. De meest recente is de Mitsubishi Outlander. In totaal zijn er in 45 jaar 4,7 miljoen auto’s gebouwd. In 1996 staakte de autoproducent de productie van de laatste 400 serie van Volvo en begon met de bouw van Mitsubishi’s. Het bedrijf kreeg een extra impuls door de bouw van ruim 132.000 Smarts For Four van 2004 tot 2006.

In bijna 30 jaar tijd (1976 t/m 2004) zijn er meer dan 2 miljoen Volvo’s gebouwd, en in 20 jaar tijd ruim een miljoen Mitsubishi’s. Het hoogtepunt in productie lag in de periode 1995 tot 2006: bijna 700.000 Mitsubishi’s, 1 miljoen Volvo’s en iets meer dan 130.000 Smarts. In een tijdsbestek van 10 jaar zijn dus bijna 2 miljoen auto’s geproduceerd. Dat houdt in dat gedurende het 45-jarig bestaan van Nedcar bijna de helft van de auto's in 10 jaar tijd is geproduceerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stoppen op hoogtepunt

De vraag rijst of de productie in 2006 doorgezet had moeten worden. Heeft een fabriek die alleen assembleert en geen eigen ontwikkelingsafdeling heeft – gegeven de overcapaciteit in autoland – nog bestaansrecht? Is het optreden van de vakbonden logisch gezien bovenstaande feiten? En moeten de 1500 medewerkers bij Nedcar niet blij zijn dat het moment van staken tot nu toe is uitgesteld?

Maxime Verhagen is een lobby opgestart richting kopers. Maar naar alle waarschijnlijkheid komt deze actie te laat. De Chinese bussenbouwer Youngman gaf vorig jaar februari al aan dat ze niet geïnteresseerd zijn in een assemblagefabriek. Als er wel een ontwikkelingsafdeling was geweest hadden ze waarschijnlijk wel gehapt.

Snijden bij andere fabrikanten

Kijkend naar andere autofabrikanten, lijkt wel degelijk sprake van een trend. Zo is GM weer aan het snijden: Opel heeft aangegeven 2 fabrieken te willen sluiten, die in het Duitse Bochum en het Engelse Ellesmere Port. In totaal verliezen daardoor 5.000 mensen hun baan. De genoemde reden voor sluiting is dat er twee jaar geleden te weinig is gesneden. Ander voorbeeld van een kleine speler die het niet heeft gered is Saab.

Kortom, er is een opschoningactie gaande binnen autoproductieland die nodig is om tot een gezonde situatie te komen. In het geval van Nedcar kunnen we ons dus beter richten op het verkrijgen van een goed sociaal plan, gefinancierd door Mitsubishi. Dit sociale plan genereert geld om mensen om te scholen. We hebben dusdanig veel toeleveranciers voor autoproducties waar deze mensen mogelijk aan de slag kunnen. Laten we niet zoals bij de scheepsbouw met staatssteun iets in leven houden waar in 2006 eigenlijk al de stekker uit getrokken had moeten worden. 

Eerdere bijdragen:

 
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door oud-bankier en financieel en strategisch adviseur Rik van den Berg, eigenaar van The Financial Architects.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.