Nieuwsgierigheid is dé vaardigheid van de 21e eeuw. Niet alleen voor leiders, liefst voor alle medewerkers. Nieuwsgierigheid gaat in die zin over leren, informatie en kennis vergaren voor een betere werkplek.
Dit alles vanuit goede bedoelingen, zodat meer wordt bijgedragen aan innovatie en oplossingen voor complexe problemen. Organisaties worden er ook socialer van, en dat is goed voor meer psychologische veiligheid op de werkvloer.
Nieuwsgierigheid wordt meer en meer gezien als het hart van een florerende corporate cultuur. Leiders moeten een voortdurende nieuwsgierigheid hebben naar hun medewerkers, klanten, hun eigen rol en de veranderingen die nodig zijn in hun bedrijf, zo klinkt het lovend op Harvard Business Review.
The dark side
Medewerkers die nieuwsgierig zijn, worden dan ook gezien als competent, creatief en resultaatgericht. Dat is het positieve verhaal dat de wereld wordt ingestuurd. Maar er is ook een ‘dark side’. Niet iedereen gelooft in nieuwsgierige medewerkers, laat staan dat ze het toejuichen.
Managers vinden nieuwsgierige aagjes ook arrogant, beleefd of gewoon ongehoorzaam. Ze vinden dat ‘ondervragen’ maar lastig. Bovendien vrezen ze dat deze mensen onnodige risico’s zullen nemen. Wie een leidinggevende heeft die er zo over denkt, kan die promotie of loonsverhoging wel vergeten.
Lees ook: Zo ontdek je de lol van luisteren
Politieke arena
Waarom wordt er nu zo verschillend gedacht over nieuwsgierigheid op de werkvloer? Met die vraag is een groep onderzoekers van drie Amerikaanse universiteiten aan de slag gegaan. Organisaties zijn politieke arena’s, geven ze aan op Science Direct.
Mensen met politieke vaardigheden zullen het dus verder schoppen in zo’n bedrijf. Daarmee bedoelen ze vaardigheden zoals netwerken, beïnvloeden, communiceren en sociaal bewustzijn. Kort samengevat komt het erop neer dat je weet wanneer je de juiste nieuwsgierige vragen moet stellen.
Ongehoorzaam en niet sympathiek
Aan het eerste onderzoek werken 900 leiders en medewerkers van drie verschillende bedrijven in drie sectoren (sales, hr, productie). Bij alle bedrijven blijken managers nieuwsgierige medewerkers eerder ongehoorzaam te vinden, en daardoor minder sympathiek.
Maar dat geldt veel minder voor de mensen met politieke vaardigheden, schrijven de onderzoekers in een artikel op Harvard Business Review. Bij een vervolgstudie onder 400 mba-studenten uit het bedrijfsleven, tevens managers, komt hetzelfde naar voren.
Lees ook: Oh jee, een rebel in je team! Maar is dat wel zo’n ramp?
Wie minder ‘slim nieuwsgierig’ is krijgt in dit onderzoek bovendien nog een stempel opgeplakt: niet constructief en niet effectief voor de organisatie.
Bij een derde experiment wordt een fictief karakter ingezet, Alex. Aan meer dan 500 werknemers in twee grote bedrijven (it en consultancy) worden twee scenario’s voorgelegd: een nieuwsgierig constructieve Alex een nieuwsgierige, maar niet zo constructieve Alex. De constructieve Alex wordt meer gewaardeerd.
De hamvraag voor managers
De hamvraag is: aan wie ligt het nu eigenlijk dat nieuwsgierigheid overkomt als een vorm van ongehoorzaamheid? Aan de manager zelf of aan de medewerker? De onderzoekers vinden beiden hiervoor verantwoordelijk.
Managers moeten veel voorzichter worden in het beoordelen van nieuwsgierigheid, vinden ze. Alleen als het over nieuwsgierigheid gaat die niets toevoegt, kan dat ontmoedigd worden.
Maar als mensen op een constructieve manier nieuwsgierig zijn, dan is het onverstandig en oneerlijk om dat te bestraffen. Doen ze dat wel, dan moeten managers in de spiegel kijken en onderzoeken of ze zelf (onbewuste) vooroordelen hebben waardoor ze werknemers verkeerd beoordelen.
Carrière niet beschadigen
Maar ook werknemers die politiek minder vaardig zijn kunnen wel degelijk informatie zoeken, meer kennis willen opdoen of bijleren om de werkplek te verbeteren. En dat hoeft hun carrière niet te beschadigen.
Managers die nieuwsgierig zijn naar wat hun mensen drijft, weten dat ook. Zij kunnen ervoor zorgen dat deze medewerkers die vaardigheden gaan ontwikkelen via training, rollenspellen of coaching. Zo weten ook zij wanneer ze de juiste vragen kunnen stellen op het juiste moment.
Lees ook: Angstig op je werk? Dit is hoe je ermee omgaat