Dit is het tiende deel uit een serie van Skype-interviews met Nederlandse ondernemers in het buitenland.
Als zestienjarige droomde Kadee (38) van een functie als ‘commodity trader’ bij Glencore, dat onder leiding van een van zijn omen een van ‘s werelds grootste producenten en verhandelaars van grondstoffen en bulkgoederen is. Na een economiestudie kon de Schiedammer ook in 1996 bij het bedrijf aan de slag en was hij vanaf dat moment elke dag bezig met het analyseren van en inspelen op kansen en bedreigingen op Zuid-Amerikaanse, Oost-Europese en Noord-Afrikaanse markten van Glencore. Kadee werkte ook twee jaar op locatie in Singapore.
Boerenproducten als soja en graan werden zijn specialiteit toen hij trading functies bij het Franse Agrenco Sarl en het Nederlandse Nidera aannam. Uiteindelijk zou hem dat vijf jaar geleden van pas komen, toen hij in Buenos Aires startup Nature Crops, producent van gezonde en glutenloze voedingsrepen, oprichtte. Ingrediënt quinoa, dat alleen in de Andes groeit, is door een relatief grote dosis aan aminozuren, vezels en vitaminen een van ’s werelds gezondste zaadjes.
Hoe ontstond dat avontuur eigenlijk?
Mark Kadee: “In 2005 leefde ik al jaren samen met mijn Argentijnse vrouw en was ik de corporate wereld redelijk beu. Mijn moeder was bovendien in 2003 overleden en twee jaren in Singapore waren dusdanig zwaar voor me, dat ik besloot een sabbatical te nemen en naar Argentinië te verhuizen met m’n vrouw. Aan het einde van het jaar kwam ik in contact met een van de de aandeelhouders van Nidera, die mijn vertelde dat zijn zoon, Martin Loeb, ook wat voor zichzelf wilde doen. Hij stelde voor om elkaar te ontmoeten om te kijken wat er mogelijk was.
Na een marktstudie van zes maanden concludeerden we dat we de ‘portable health food market’ moesten betreden, omdat wij verwachten dat die een enorme vlucht zou gaan nemen. Gezonde voeding was met name in de VS al een redelijk hot topic, maar wat we niet ze erg zagen was groei in de portable healthfood sector. Ons idee was dat mensen steeds minder tijd hebben om voor een maaltijd te gaan zitten en de nieuwe generatie sowieso meer uit ‘on the go‘ consumenten bestaat. Martin kende quinoa al, ik niet, maar toen duidelijk werd dat het enerzijds een supergezond product is en anderzijds een ingrediënt met een heel mooi verhaal, namelijk eeuwenlang de voeding voor de Inka’s, wisten we dat ons product met quinoa van doen moest hebben.”
Hoe gaan jullie precies verdienen aan de reep?
Mark Kadee: “Ons businessmodel is een redelijk standaard constructie voor een voedselproducent: eerst een redelijk prijspunt bepalen op consumentenniveau, en dan met de standaardmarges van het distributieketen terug rekenen naar Ex Factory-niveau. Als tussen die waarde en de kostprijs een gezonde marge zit, dan heb je een werkend model in handen. Onze importeurs en distributeurs werken met een mark-up van 20/25% en de retail met een marge van 30/40%.”
Waar Zuid-Amerikaanse consumenten nog geen vertrouwen hebben in online betalingen verrichten, zijn onze verwachtingen rond online verkoop in Nederland compleet anders. Onze partner en exclusieve distributeur Paul Visser denkt een sterk deel van onze verkoop online te realiseren. Het voordeel van een webshop is het aantrekken van resellers. Veel van onze consumenten zijn onderdeel van bepaalde type groepen als wielrenners, schaatsers en vegetariërs. Daardoor is het voor resellers makkelijk om zich bij ons aan te sluiten en commissie te verdienen. Volgens mij hebben er zich al vijfhonderd aangemeld in slechts twee maanden tijd.”
Wat voor omzet en welke markten wil je gaan bereiken?
Mark Kadee: Dat is moeilijk in te schatten omdat we pas drie jaar op de markt zijn. We zien wel een sterke groei in met name Argentinië, Brazilië en Chili. In 2010 hebben we viermaal zoveel omgezet als in 2009. Uiteindelijk moeten we in Zuid-Amerika in staat zijn jaarlijks vier miljoen repen te verkopen. In de VS en Europa zijn we pas sinds begin 2011 echt actief.
We willen dit jaar in alle landen waar we zitten een sterke bezetting krijgen en groeien van de huidige één miljoen repen naar twee miljoen repen per jaar (één reep kost op internet ongeveer 2 euro, red.). Ik denk dat dat gaat lukken, omdat we in de VS met erg grote distributeurs aan de slag zijn, en in Nederland dusdanig hard verwachten te groeien dat we wellicht in 2012 al naar Engeland gaan. Ook lanceren we dit jaar nog een aantal nieuwe producten waar ik nog weinig over kan zeggen, maar dat gaat ook veel nieuwe omzet genereren.”
Vóór het oprichten van Nature Crops was je in 2005 al een ondernemersavontuur begonnen. Wat heb je daarvan geleerd?
Mark Kadee: “Vonimax (een internettelefoniebedrijf, red.), bedoel je? Dat was inderdaad een voorzichtig stapje richting het ondernemerschap, maar daar heb ik me op een aantal vlakken erg op verkeken. Duurde dus ook slechts negen maanden. Wat ik daar van geleerd heb is dat het op een Excel-sheet het erg eenvoudig is om een goed idee op een rendabel plan te laten lijken. Het ziet er altijd mooier uit dan het is, en er is altijd meer kapitaal nodig dan je in eerste instantie denkt. Cash flow prognoses zijn van enorm belang.”
Hoe zit het nu met het kapitaal?
Mark Kadee: “We hebben in 2007 binnen ons eigen netwerk een mooi startbedrag weten op te halen. Tot op heden hebben we daarmee vrij effectief de organisatie op weten te bouwen. Echter, nu we een eigen organisatie hebben in Argentinië, Brazilië en de VS, plus distributie in Chili, Uruguay en Nederland, met het doel daarna de rest van de EU er bij te nemen, zijn we op het punt beland dat er meer kapitaal nodig is om echt door te groeien. We zijn druk bezig met de voorbereiding van een twede financieringsronde.
Er zijn verschillende scenario’s denkbaar, maar ik vermoed dat we een deel van NatureCrops verkopen aan geïnteresseerde venture capitalists. We zetten in op een investering van één miljoen dollar en kijken waar we uiteindelijk op uit komen.”
Heb je tips voor andere Argentinië-avonturiers?
Mark Kadee: “Absoluut, want ik zie nieuwkomers redelijk vaak dezelfde fouten maken en dat is jammer. Ik heb vier adviezen….
- A) Zorg ervoor dat je een Argentijnse partner hebt. Ja, dat kost een deel van je bedrijf maar zonder lokale partners is het heel erg moeilijk zaken doen hier.
- B) Zorg voor kapitaal, want anders kun je het schudden. In Argentinië bestaat krediet nagenoeg niet, tenminste niet als je op een redelijk tarief rekent.
- C) Denk niet dat je vanwege een mooie studie en cursus Spaans het hier wel eventjes komt maken. Dat wordt redelijk vaak als arrogantie opgevat door Argentijnen, en daar hebben ze wellicht wel gelijk in.
- D) Wees flexibel. Buenos Aires mag dan wel op een Europese stad lijken, maar het blijft Zuid-Amerika. Je kunt of op de lokale manier zaken doen, of je krijgt enorm de wind tegen, haha.
Er zijn duizend tips mogelijk, maar ik denk dat het meest belangrijke is dat je niet probeert om op een Europees-Nederlandse manier hier zaken te doen. Lukt je dat, dan heb je hier een mooi leven en enorm veel kansen.”
Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:
Afrika:
Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)
‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)
Azië:
Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)
Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)
‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)
‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)
Hoe twee architecten China veroveren (China)
Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)
Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)
‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)
Europa:
‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)
‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)
‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)
Noord-Amerika:
Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)
Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)
‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)
Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)
Zuid-Amerika:
‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)
Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)
Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)
Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)
‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)