Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wordt u een eigen merk

Oprah heeft het. Net als Beckham en Branson. Ze zijn naast mens ook een merk. Doorloop deze vijf stappen en geef uw eigen merkidentiteit een flinke boost.


Merken zijn niet enkel voorbehouden aan producten of diensten. Ook u bent een merk. Het merk-ik welteverstaan. Uw handdruk, kledingkeuze, auto, manier van praten en dat wat u uitstraalt; al die facetten zijn uw persoonlijke visitekaartje. Ze maken van u een eigen merk. Personal branding is allang geen onbekend fenomeen meer en heeft sinds de komst van social media flink aan aandacht gewonnen. Dat is immers hét platform dat voor een razend snelle verspreiding van een eigen merkidentiteit kan zorgen. Hoe dat moet, leest u hier.

Stap 1: de zelfanalyse

Bepaal uw eigen merkwaarden. We maken hierin het onderscheid tussen functioneel, emotioneel en expressief. Bij functionele merkwaarden stelt u zichzelf de vraag wat u kunt en waar u écht goed in bent. Het eigen cv kan hierin optreden als richtingaanwijzer. Dit specialisme betreft een onderwerp waarvan u wenst dat mensen direct aan u zullen denken. De emotionele merkwaarden gaan in op uw meest bijzondere kwaliteiten en specifieke eigenaardigheden. Apple betekent innovatie, Becel staat voor gezondheid. Welk gevoel roept u bij andere mensen op? Breng dit in kaart. De expressieve merkwaarden zijn het antwoord op de vraag wat uw passies en dromen zijn en op welke manier u deze vormgeeft.

Stap 2: de doelgroep

Richt u op een specifieke groep mensen. Net als bij producten en diensten het geval is, kan een merk onmogelijk iedereen aanspreken. Doelgroepdenken dus. Wie moeten zich door uw merkidentiteit voelen aangesproken? Wat zijn de kenmerken van deze mensen? Definieer al deze factoren in een doelgroepanalyse zodat u in staat bent om uw personal image hier optimaal op af te stemmen.

Stap 3: het actieplan

Vertaal uw merkwaarden naar een gericht actieplan. Centraal daarin is de vraag hoe u de merkwaarden in de praktijk brengt en op welke manier u ze naar de buitenwereld toe communiceert. Laat hierbij geen detail onbesproken. De huisstijl van uw bedrijf, de kleding die u draagt, de auto onder uw kont, de manier waarop u de telefoon opneemt, uw keuze voor een sportclub; alles telt bij het tot stand brengen van een personal image.

Stap 4: de uitvoering

De merkwaarden zijn geformuleerd en heeft aangegeven hoe u deze over de bühne wilt gooien. Tijd voor actie nu. Pratice what you preach. Leef uw eigen merk en laat u daarin door niets en niemand afleiden. Draag de merkwaarden die u eerder heeft geformuleerd vanaf nu overal uit. Om te beginnen in de dagelijkse praktijk op de werkvloer, maar vergeet uiteraard ook het web niet. Denk aan een eigen website, reacties op internetfora, een Twitter-account en een aangepast profiel op LinkedIn. Wees hierin zo compleet mogelijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap 5: volhouden

Vast staat dat uw nieuwe brand even tijd nodig heeft om te groeien. Blijf de ingezette koers trouw, behoud het geloof in eigen kracht en wees geduldig. Grote merken als Oprah Winfrey en David Beckham kostten het jaren van toewijding en doorzettingsvermogen om de iconen te worden die ze nu zijn. Juist daarom is het zaak dat u consistent gedrag vertoont en zich niet laat afleiden door negatieve reacties. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet thuis voelen in uw geschetste merkplaatje. Dacht u soms dat Richard Branson en Rupert Murdoch geen antifans hadden?

Lees ook:

Lees ook het boek Brand ID