Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

5 redenen waarom je nog dit jaar moet overstappen op elektrisch rijden

De bijtelling voor elektrische auto’s gaat flink omhoog in 2020. Daarom is het lucratief om nog snel in 2019 gebruik te maken en in een nieuwe, elektrische auto te stappen om vijf jaar lang van de vier procent bijtelling te profiteren. Met deze vijf redenen krijg je ook de rest van het bedrijf mee.

Opel Ampera-e
Opel
Je leest nu: 5 redenen waarom je nog dit jaar moet overstappen op elektrisch rijden

Hoewel de overheid al sinds 2007 groener rijden stimuleert met een gunstig bijtellingstarief van vier procent, zijn de overheidskosten groter dan de geboekte milieuwinst. Daarom is in het vernieuwde Klimaatakkoord opgenomen dat het bijtellingspercentage stapsgewijs omhoog gaat, naar uiteindelijk 22 procent in 2026 (hetzelfde percentage als een brandstofauto van de zaak).

Deze verandering maakt het interessant voor zakelijke rijders om nog dit jaar gebruik te maken van de vier procent bijtelling, want voor volgend jaar staat er een verdubbeling naar acht procent over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde op stapel. Indien je geïnteresseerd bent in het aanschaffen van een elektrische auto, is het dus verstandig om deze nog dit jaar te bestellen. Pas hierbij wel op dat de elektrische auto op voorraad is en leverbaar in 2019. Een voorbeeld van een 100% elektrische auto die direct leverbaar is, is de Opel Ampera-E.

Maar wat als je werkgever nog niet overtuigd is om met het bedrijf over te stappen op elektrisch rijden? Met onderstaande vijf wapenfeiten trek je jouw collega’s over de streep.

1. Steeds grotere actieradius

De trend is onomkeerbaar. Terwijl het aantal verkochte diesels in de eerste drie kwartalen van dit jaar daalde naar 26.558 stuks, steeg het aantal elektrische auto’s in die periode juist naar bijna 30.000 stuks. Eind september reden er bijna 75.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen.

Voor veel werkgevers is de actieradius van een elektrische auto vaak een drempel voor de aanschaf: komen mijn werknemers wel van A naar B? Uit de Elektrisch Rijden Monitor 2018 van de ANWB blijkt dat de gemiddelde actieradius van alle elektrische auto’s zo’n 264 kilometer is.

Maar er zijn ook elektrische auto’s die dat gemiddelde ver overschrijden, zoals de Opel Ampera-E met een actieradius van 423 échte elektrische kilometers. Daarmee is de elektrische auto niet slechts meer een stadsauto, maar ook geschikt voor afspraken op grote afstand.

2. Uiteindelijk voordeliger

Toegegeven, een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Ondanks de forse prijsdalingen van de afgelopen jaren bestaat dit prijsverschil nog steeds.

Maar om tot een goede financiële afweging te komen, moet je naast de aanschafprijs van een elektrische auto ook kijken naar de totale gebruikskosten over de complete gebruiksduur. Een elektrische auto heeft namelijk een financieel voordeel ten opzichte van een reguliere brandstofauto: lagere energiekosten. Een elektrische auto vergt bovendien minder onderhoud, want minder bewegende delen betekent minder slijtage.

3. Milieuvriendelijke uitstraling

Een inkoppertje, maar elektrisch rijden is de schoonste manier om van A naar B te rijden. Dus is elektrisch rijden niet alleen goed voor people en planet, maar het kan ook nog eens lucratief zijn voor profit. Want steeds meer werknemers, leveranciers en klanten eisen vaker dat ze met een bedrijf werken of zakendoen die serieus werk maakt van duurzaamheid.

De transitie naar een duurzamer wagenpark kan dus zorgen voor een goede aanwas en behoud van medewerkers, alsook een betere positie ten opzichte van de concurrentie. Zo’n milieuvriendelijke uitstraling van het bedrijf kan dus – door de aanschaf van een elektrische auto – een behoorlijke win-winsituatie opleveren.

4. Tal van fiscale voordelen

Naast de lage bijtelling van vier procent dit jaar, profiteren bedrijfseigenaren van nog een aantal voordelen. Zo zijn elektrische auto’s (tot 2025) vrijgesteld van BPM (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting. Na 2025 betaal je 360 euro BPM en krijg je 25 procent korting op de motorrijtuigenbelasting.

Ook kom je in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA), die recht geeft op 27 procent aftrek van de winst, tot een bedrag van 40.000 euro van de cataloguswaarde. Dat kan zomaar een paar duizend euro schelen per auto. Voor bestelvoertuigen tot 3.500 kilogram is de MIA 36 procent, tot 75.000 euro cataloguswaarde.

Wil je een oplaadpunt plaatsen bij kantoor? Dan kun je met de MIA-regeling 36 procent van de investering aftrekken op de fiscale winst. Daarnaast is er nog de Vamil-regeling, waarbij je 75 procent van de investering op een willekeurig moment mag afschrijven. Ook voor laadpunten geldt een Vamil van 75 procent. De regelingen mogen gecombineerd worden.

5. Eigen rijstrook?

Mocht het kabinet besluiten om vanwege de stikstofcrisis de maximumsnelheid te verlagen van 130 naar 100 kilometer per uur op Nederlandse snelwegen, dan zou dat op snelwegen met drie of meer rijstroken niet voor elektrische auto’s hoeven gelden. H2Platform, een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties dat het gebruik van waterstof promoot, pleit voor speciale rijstrook voor elektrische voertuigen.

Op deze aparte rijbaan zouden elektrische auto’s wel 130 kilometer per uur mogen rijden, aangezien er geen uitstoot is. Zo’n initiatief is niet uit de lucht gegrepen; in bijvoorbeeld Oostenrijk geldt het snelheidsverschil op dagen dat de luchtkwaliteit verstoord wordt. En in Noorwegen mogen elektrische auto’s over de busbaan langs de files rijden, wat voor een enorme toename van het aantal elektrische auto’s zorgde.

Dus wacht niet meer te lang en schaf in 2019 nog een elektrische auto aan. Je kunt hier hierde voorraad zien en zelfs je eigen auto samenstellen. Met de Ampera-e stap je nog dit jaar in en profiteer je de komende 5 jaar van slechts 4% bijtelling. Bovendien heeft de Opel Ampera-e een netto bijtelling vanaf 53 euro. What are you waiting 4?

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Opel