Campussen schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe gaat een campus als innovatiemotor werken?
De High Tech Campus in Eindhoven
Uit onderzoek blijkt dat er steeds meer campussen ontstaan in Nederland – en dat heeft een reden. De campus, als plek waar kennis en ondernemerschap samenkomen, werkt als aanjager van innovatie.
Wat maakt een campus tot een succes?
Op een campus komen kennis en ondernemerschap samen, op een plek waarvan de randvoorwaarden door de overheid zijn ingericht. Soms is dat succesvol, soms ook niet. De grote vraag: wat maakt een campus tot een succes?
Innovatiedrang
'Essentieel is dat er op zo'n campus minstens één partij aanwezig is die daadwerkelijk innovaties wil doorvoeren', zegt Gerard Mertens, decaan aan de managementfaculteit van de Open Universiteit Nederland, en nauw betrokken bij de inrichting van een nieuwe campus die in 2016 moet openen in Heerlen. De campus is gericht op Business Intelligence & Smart Services en draagt dezelfde naam (BISS). Mertens (foto rechts): 'Een partij die intrinsiek de wil heeft om te innoveren en die bij voorkeur bewezen heeft dat ze dit kan is de belangrijkste succesfactor.'
Vertrouwen uitstralen
Verder is het volgens Mertens belangrijk dat deze partij vertrouwen uitstraalt naar andere partijen die op die campus willen komen. 'Dan ontstaat aantrekkingskracht. Het roepen dat je wilt innoveren is beslist niet voldoende, dan gaat het niet lukken. Het gaat er om te willen innoveren en de bereidheid om dit samen met partners te doen.'
Leren tijdens werken
Er worden veel nota's en onderzoeken gewijd aan de mismatch tussen onze opleidingen en de arbeidsmarkt. Door kwaliteitseisen kan het hoger onderwijs zich lang niet altijd aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt aanpassen. Mertens: 'We zijn ons wel meer bewust als onderwijsinstellingen dat we beter moeten luisteren naar wat er wordt gevraagd aan competenties en kennis. Het blijkt dat mensen in de dagelijkse praktijk voor 70 tot 80 procent leren op het werk. Ze leren van hun collega's en van het werk zelf.'
Service-design
Volgens Mertens vindt maar een beperkt deel van het leren plaats in de traditionele vorm, zoals universiteiten dat aanbieden. Op de nieuwe BISS-campus gaat dat volgens hem anders. 'Wij willen in ons onderwijs de verbinding leggen tussen theorie en praktijk. Er is kennis in de organisaties, wij willen vanuit de kennisinstellingen een toevoeging doen. In feite ben je aan het leren van elkaar. In het onderwijsconcept van BISS, dat is gebaseerd op de service-design-gedachte, nemen we de kennis die bij de mensen al aanwezig is mee en waarderen die.'
MKB betrekken
Ook moet het mkb betrokken worden bij een nieuw te vormen campus. Mertens: 'We weten dat uiteindelijk de meeste innovaties bij juist kleine bedrijven tot stand komen. Je moet dus de goede voorwaarden creëren zodat deze (kleinere) partijen ook echt kunnen meedoen in de campus.
Vijf succesfactoren voor een campus
Een succesvolle campus komt niet zomaar tot stand. Daarom geeft Mertens vijf belangrijke punten die voorwaardelijk zijn om een campus succesvol tot bloei te laten komen.
- #1. Innovatie moet in DNA zitten
Op elke campus zal minimaal één partij moeten zijn die innovatie in haar DNA heeft.
- #2. Faciliteer samenwerking
Partijen moeten werkelijk bereid zijn om met elkaar samen te werken. De wetenschappers die in de instituten werken, moeten bereid zijn om met mensen uit het bedrijfsleven echt samen te werken. Als wetenschappers te eenzijdig gericht zijn op output (lees publicaties) dan is de samenwerking met bedrijven op de campus bij voorbaat gedoemd te mislukken.
- #3. Mix groot en klein
Een goede mix van grote en kleine(re) partijen is noodzakelijk om voldoende impulsen te geven aan innovaties. Begin met enkele grotere partijen die de kracht en de middelen hebben om innovaties te kunnen doen, maar verwaarloos de kleinere partijen niet.
- #4. Zorg voor jonge mensen
Zorg voor de aanwezigheid van studenten, jonge mensen die echt iets nieuws willen. Dit zijn de mensen die bereid zijn om drie keer om te vallen, elke weer op te staan, het wederom te proberen. Ambitie en doorzettingsvermogen zijn cruciaal. Studenten zorgen voor dynamiek en ze zorgen voor reuring in de campus. Het is belangrijk uiteindelijk een netwerk te bouwen dat niet alleen de campus bestrijkt maar veel verder reikt. Dan kan een gevoel van trots ontstaan erbij te zijn en te horen.
- #5. Mensen moeten er graag komen
Zorg voor een innovatieve uitstraling door intrigerende gebouwen, state of the art-technologie en wat dies meer zij. De uitstraling moet uitnodigend en uitdagend zijn, de omgeving inspirerend. Mensen moeten graag naar de campus komen, ze moeten als het ware elke keer dat ze er zijn een dosis energie krijgen.
Meer over campussen:
- Kansen van open innovatie: nu gratis: buurmans ideeën
-
Hoe een universiteit de economie boost
-
Hoe Philips en Desso elkaar vonden in innovatief LED-tapijt