De eeuwige pessimist, de treuzelaar, de bemoeial, de saboteur, de bullebak, de betweter; lastige mensen zijn er altijd en overal. Zie die maar eens te managen.
De vrede is weer getekend in Amsterdam. Althans voorlopig. Frank de Boer nam gisteren zijn veel bekritiseerde pupil Mounir el Hamdaoui weer in genade aan. De lastig te managen spits heeft De Boer in zijn eerste maanden als coach bij de Amsterdamse club al heel wat hoofdbrekens bezorgd. Met deze vijf managementprincipes lukt het Ajax wellicht om zijn lastige werknemer beter in het gareel houden.
1. Bewaar een goed humeur…
Lastige mensen vragen altijd meer aandacht dan anderen. Negatieve aandacht meestal en dat wekt irritatie op. De Boer moet zich daardoor echter niet uit de tent laten lokken. Het bewaren van een goed humeur is essentieel. Lastpakken smullen er doorgaans van wanneer hun gedrag zichtbaar tot ergernis leidt bij een ander. Zo’n reactie is – bewust of onbewust – genieten geblazen voor de persoon in kwestie. Dat wil de coach liever voorkomen. Oja, en vat vervelend gedrag niet persoonlijk op. De kans is erg groot dat de lastpak zich tegenover collega’s net zo gedraagt. Zo botste El Hamdaoui eerder al met Ronald Koeman bij AZ.
2. …En blijf rustig
Blijf te allen tijde in uw rol als manager. De rust bewaren hoort daarbij. Wanneer de lastpak uit zijn slof schiet en u trakteert op een tirade, dan is het verleidelijk om daar hard tegenin te gaan. Effectiever is het wanneer u kalm blijft. Dat roept namelijk veel meer waardering op. Laat hem dus maar even stoom afblazen.
3. Aanspreken op het gedrag
Scheid het gedrag van de persoon. Spreek de lastpak aan op hoe hij doet en wat hij zegt en heel nadrukkelijk niet op wie hij is. De kans is daarmee veel groter dat de woorden aankomen en er voldoende ruimte overblijft om de relatie succesvol voort te zetten. Bovendien neemt daarmee het risico van een gekrenkte trots af. Als conflicten op de man worden gespeeld, is de kans klein dat het ooit nog goed komt.
4. Geen verliezers
Het is nu zaak dat Frank de Boer niet blijft hangen in problemen uit het verleden. Beter is het als hij een manier van communiceren vindt die gericht is op het vermijden van toekomstige problemen met zijn spits. Formuleer een oplossing waarbij er eigenlijk geen verliezers bestaan. Iemand overtreffen met de juiste argumenten betekent namelijk niet automatisch dat u als winnaar uit de strijd komt. De verliezer vergeet niet snel en zal wraakgevoelens blijven koesten.
5. Maak de afspraken duidelijk
Formuleer de gemaakte afspraken en schrijf deze op. Vraag de lastpak deze door te nemen en aan te geven of het klopt wat er staat. Hiermee heeft de coach iets tastbaars in handen waarmee hij zijn pupil in een later stadium op kan aanspreken.
Frank, heb je meegelezen?
Lees ook:
-
5 tips voor de afstandsmanager
-
Leiding geven aan de generatie Y
- Managen in recessietijd
- Eerlijke communicatie levert het meest op
- Iedereen wil erbij horen, gebruik dat feit
- De meest gemaakte managementfouten
Een interessant en leerzaam boek 'Leiderschap bij verandering'.
>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT <<