Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo denkt de ceo van morgen over leiderschap

Leiderschap wordt je gegund, vindt Annemarieke de Haan (Unilever). Wat voor leider is deze ceo van morgen?

De 37-jarige Annemarieke de Haan won maandagavond de Young Captain Award 2013, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de leiders van morgen. De Haan, die eerder dit jaar al door Management Team werd uitgeroepen tot Goudhaantje, is vice president refreshment and home & personal care bij Unilever Benelux en volgt Hein Schumacher van Heinz op als Young Captain. Mede-Goudhaan Roy Jakobs ging haar in het verleden ook voor. Wat voor leider is De Haan en hoe ziet zij de leider van morgen?

# Bescheidenheid staat voorop

De Haan staat niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Dat vertelde ze al eerder tegen MT en De Haan benadrukt het nog maar eens, aan de telefoon, na het winnen van de Young Captain Award. Natuurlijk, ze geniet van de aandacht en erkenning, maar, zo vertelt ze, het draait niet alleen om haar. Waar het kan legt ze de nadruk op haar team, dat uit zo'n 50 medewerkers bestaat en sinds deze maand met 15 man is uitgebreid – ze heeft recentelijk ook de marketing voor ijs en thee onder haar hoede gekregen. Na het gesprek met MT heeft ze een radio-interview in Rotterdam en daarvoor heeft ze haar complete afdeling meegevraagd. De Haan probeert altijd bescheiden te blijven. 'Daar is volgens mij niets mis mee, al wordt het tegenwoordig misschien gezien als een slechte eigenschap.'

# Vrijheid voor het team

Een jury onder leiding van minister Henk Kamp verkoos De Haan tot Young Captain. Een fragment uit het juryrapport: 'Bij Annemarieke staat integriteit zeer hoog in het vaandel, zij is bevlogen, enthousiast, geeft een grote vrijheid aan haar teams, maar wel onder de veronderstelling dat eenieder zich voor de volle 100% inzet.' De Haan betrekt haar team op verschillende manieren: recentelijk organiseerde ze een dag waarop ouders, broers en zussen van medewerkers op bezoek mochten komen (De Haan: 'Conimex-maaltijd en Unox-broodje erbij natuurlijk'), en ieder jaar maakt ze voor iedereen persoonlijk een kerstcadeau. Vergaderingen plant ze nooit te vroeg op de dag, want alle medewerkers 'hebben thuis mensen om voor te zorgen'.

# Leiderschap wordt je gegund

Je bent pas een leider als anderen je zo zien, zegt De Haan. Ze probeert haar medewerkers te benaderen op de manier waarop ze zelf ook benaderd zou willen worden. 'Met respect. Ik wil niet te veel afstand houden, al is dat soms onvermijdelijk. Er is nou eenmaal hiërarchie, ik kan niet weglopen voor de beslissingen die genomen moeten worden. Leiderschap is niet iets wat je hebt of bent, het is iets wat je krijgt van medewerkers. Het wordt je gegund.' Young Captain 2013 worden werd haar gegund door Unilever-ceo Paul Polman, die haar voor deze verkiezing voordroeg. Ze hoorde het toen ze in China zat voor een talencursus – De Haan heeft een behoorlijke talenknobbel, ze studeerde Japans. De Haan over haar grote baas: 'Ik ben trots om voor zo'n leider als Polman te mogen werken.'

# In het voetspoor van Paul Polman

Polman is een van de duurzame boegbeelden van het Nederlandse bedrijfsleven, en De Haan ziet zijn richting als de juiste. 'Natuurlijk gaat het uiteindelijk om de financiële resultaten, maar die moeten zowel op de korte als de lange termijn behaald worden. Daarnaast moet het financiële doel hand in hand gaan met andere doelen, zoals de impact op het milieu. Het gaat niet alleen om zoveel mogelijk ijs verkopen, we moeten er ook voor zorgen dat het ijs over 20 jaar nog kan worden gemaakt. Financieel en duurzaamheid moet worden gecombineerd. Er is geen andere weg.'

# Consumentengedrag als leidraad

Na de nominatie van Paul Polman ging De Haan door een ronde interviews met de jury van de Young Captain Award, ook moest ze drie essays schrijven. In een van die essays stelt ze dat Unilever zich nóg meer moet inleven in consumentengedrag. De Haan schrijft: 'Ik promoot actief het bezoeken van consumenten thuis (minimaal eens per week) en het luisteren naar hun behoeften via sociale media. In anderhalf jaar hebben we een gemeenschap van 800.000 fans van onze merken op Facebook gebouwd.' Als voorbeeld waar dat toe kan leiden geeft ze de Magnum-winkel in Amsterdam, waar volgens De Haan 30.000 mensen hun eigen Magnum-ijs ontworpen hebben, wat 2 miljoen keer op sociale media te zien was.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

# En De Haan zelf?

De Haan mocht dinsdag 19 november de gong luiden op Beursplein 5 (zie filmpje hieronder), waar ze leerde dat Unilever sinds 28 april 1930 aan de beurs staat genoteerd, en het komende jaar krijgt ze van de Stichting Young Captain Nederland een jaarprogramma aangeboden. Zoals gezegd: De Haan is bescheiden, maar dat maakt haar natuurlijk niet minder ambitieus. In hetzelfde essay schrijft ze: 'In 2030 hoop ik zelf een wereldwijde rol binnen Unilever te hebben.' Wordt dus vervolgd.