Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zes tips om overtuigender te klinken

Goed gebruik van je stem kan je publiek overtuigen en motiveren. Zes tips om overtuigender te klinken.

Een mooie, diepe stem is een krachtig instrument om te overtuigen en te motiveren. Neem een Barack Obama die, als hij op dreef is, zijn stem meesterlijk weet te beheersen. Je kunt zelf heel wat elementen trainen om beter gehoord te worden in vergaderingen of tijdens het geven van een speech. Oefen eens met deze zes tips:

#1. Praatsnelheid van 3,5 woorden per seconde

Een onderzoek enkele jaren terug van de University of Michigan geeft een interessante kijk op hoe onze manier van spreken overtuigend kan werken. Zo werd bij het onderzoek gekeken naar hoe beslissingen van mensen uitvallen aan de hand van telefonische enquêtes, waarbij ze dus puur geleid worden door een stem aan de andere kant van de lijn. Wat bleek? De interviewers die matig snel spraken, met zo’n 3,5 woorden per seconde, waren het meest succesvol en dus ook het meest overtuigend, stelde hoofdonderzoeker Jose Benki vast.

#2. Te geanimeerd klinkt kunstmatig

Klinkt logisch. Spreekt de verkopende partij aan de telefoon te snel, dan bestaat de indruk dat je ergens op een hoog tempo in wordt gepraat of zelfs geluisd. Maar praat de ander juist wat traag, dan maakt hij of zij een niet al te snuggere indruk, verklaart Benki.
 
Een grotere verrassing voor de onderzoekers was echter de conclusie dat heel geanimeerd praten ook niet overtuigend werkt. ‘We gingen er vanuit dat de interviewers met de meest levendige stemmen en veel variatie in hun toonhoogte het meest succesvol zouden zijn,’ zegt Benki. ‘Maar we merkten dat marginale variaties in toonhoogte beter scoren. Te veel geanimeerde geluiden blijken kunstmatig over te komen, alsof de verkopers te hard bezig zijn om te overtuigen.'

#3. Las pauzes in – maar ook niet te veel

Ook is het verstandig om regelmatig pauzes in te lassen als je tracht een ander van jouw zaak te overtuigen. ‘Bij normaal spreken pauzeren we zo’n 4 à 5 keer per minuut. Dit kunnen stille pauzes zijn, of gevuld met ‘uhms’. Wanneer er helemaal niet gepauzeerd wordt, daalt het niveau om succesvol te overtuigen rap. Want als iets zonder enige pauzes wordt gezegd, lijkt het te geoefend, en dus niet natuurlijk genoeg,’ aldus Benki. Te veel pauzeren blijkt overigens ook weer niet goed, dan klinkt het of iemand z’n verhaal niet goed op orde heeft en veel te veel tussendoor moet nadenken.

#4. Mannen met hoog stemgeluid overtuigen minder

Tot slot werd in het onderzoek gekeken naar verschillen in overtuigingskracht bij het gebruik van toonhoogte tussen mannen en vrouwen. Hoog of laag praten bleek bij vrouwen weinig uit te maken. Maar mannen met een lage bas werden als veel overtuigender beschouwd dan mannen met een hoge stem.

#5. Lagere stem, meer salaris

Dit laatste sluit aan op een onderzoek van twee jaar terug. Een onderzoeksteam van Duke University en de University of California bestudeerden speeches van mannelijke ceo’s van ruim 792 bedrijven. Ze concludeerden dat ceo’s met lagere stemmen grotere bedrijven leiden en dus ook meer geld verdienen. Meer specifiek zou volgens hun analyse een afname in toonhoogte van 22.1 Hz in verband staan met een verhoging in salaris van rond de 165.000 euro op jaarbasis.

#6. Beheers je ademhaling om het publiek te bespelen

Allison Shapira is president van het bedrijf Global Speaking LLC en begeleidt veel corporate cliënten in het verbeteren van hun speeches en presentaties. Daarnaast publiceert ze regelmatig over de kunst van het – overtuigend – spreken.
 
Volgens haar draait het allemaal om een goede ademhaling. Zoals zangers diep moeten ademhalen om een sterke stem door een ruimte te laten schallen – Shapira is zelf voormalig operazangeres – zo ook ceo’s die hun mensen willen motiveren met een fraai klinkende speech: ‘Je ademhaling beheersen, is de meeste belangrijke en minst geleerde vaardigheid om goed en overtuigend een publiek toe te spreken. Het is zowel essentieel om de aandacht naar je toe te trekken tijdens een vergadering als bij het geven van een presentatie. Het is absoluut de sleutel tot effectief executive speeching.’

Lees meer over de kracht van je stem:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.