Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zelfontplooiing werknemers is beter voor organisatie

Organisaties die de te weinig doen aan de ontwikkeling, innovatievermogen en kennisproductiviteit van hun werknemers, lopen achter op concurrenten.

Dat betoogt prof.dr. Rob Poell, hoogleraar Human Resource Development aan de Universiteit van Tilburg, in zijn oratie bij het aanvaarden van zijn leerstoel.
 
Werk kan personeelsleden veel ontwikkelingsmogelijkheden bieden. In de jaren negentig heeft de afdeling bedrijfsopleidingen zich verbreed naar Human Resource Development (HRD). De aandacht is verschoven van training, opleiding en scholing naar coaching, mentoring, zelfstudie, leerprojecten, afstandsleren, intervisie en taakroulatie.
 
Ontplooiing
Professor Poell benadrukt het belang van zelfontplooiing van werknemers. Waar HRM vooral oog heeft voor het plaatsen van de juiste mensen op de juiste plaats, kijkt HRD meer naar het ontwikkelen van die mensen en die plaats. Zowel HRD als HRM moeten volgens de professor aanschuiven bij de bestuurders van bedrijven. Want wie ontplooiing van werknemers centraal wil stellen, moet inzicht krijgen in hun leeractiviteiten, zowel binnen als buiten de organisatie. Verder moeten organisaties inventariseren welke leermogelijkheden ze zelf (kunnen) bieden.
 
Eigen leerweg
Elke werknemer doorloopt een eigen ‘leerweg’. Dat bleek uit een onderzoek onder honderd verpleegkundigen. De ene verdiepte zich in patiënten met specifieke ademhalingsmoeilijkheden door zelf literatuur te zoeken, en vertaalde de bevindingen met inhoudelijke experts in nieuwe protocollen voor de verpleegafdeling. Een andere verpleegkundige was met collega's bezig met de vraag hoe zij familieleden het beste kon begeleiden bij de omgang met terminale patiënten.
 
Effectief
Uit eerder onderzoek bleek dat leertrajecten te weinig rekening houden met leerwegen van werknemers, terwijl aansluiting bij die leerwegen volgens Poell juist een belangrijke voorwaarde is voor effectieve leertrajecten. Hij wil dan ook gaan onderzoeken hoe werknemers zelf vorm geven aan hun leerwegen.
 
Meer greep
Daarnaast gaat Poell zich bezig houden met de materiële voorzieningen voor opleiding en ontwikkeling in organisaties. Daarvoor ontwikkelde Poell de Workplace Learning Structures Questionnaire. Hiermee kunnen werknemers en HRD-ers meer greep krijgen op de leeromgeving van het werk.
(Personeelsnet)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.