YouTube vindt steeds slimmere manieren om geld te verdienen. De laatste cijfers zijn overdonderend en wijzen er op dat de videosite tegen alle verwachtingen in, nu toch gaat renderen.
Toen Google in 2006 1,65 miljard dollar neertelde voor YouTube was scepsis hun deel: hoe zouden ze dat geld ooit terugverdienen met die enorme vergaarbak aan gratis videootjes? Nu, nog geen 5 jaar later, lijkt het keerpunt bereikt en heeft het er alle schijn van dat er zowaar winst wordt gemaakt.
Overdonderende cijfers
In de precieze inkomsten geeft Google weliswaar geen inzicht, maar de cijfers die wél worden gegeven, zijn in elk geval overdonderend. Zo laat YouTube tegenwoordig elke week 3 miljard (!) advertenties zien aan zijn kijkers, 50 procent meer dan in mei vorig jaar. De inkomsten van de videosite worden door internet-analist Sandeep Aggarwal geschat op 710 miljoen dollar in 2010, tegen 345 miljoen in 2009. Hij denkt dat daarmee de kosten aan contentacquisitie, bandbreedte, hosting en dataverkeer meer dan gedekt worden.
Slim geld verdienen
Daar komt bij dat YouTube steeds slimmere manieren vindt om iets te verdienen aan de vele waar in de etalage. Zo deelt de videosite tegenwoordig advertentieopbrengsten met top-contentmakers. En dat werkt, met name door de massa die YouTube bereikt. Lady Gaga bijvoorbeeld verdient veel meer aan 1 download op iTunes dan aan elke keer dat ze wordt bekeken op YouTube. Maar door het enorme aantal keer dat mensen haar zoeken op de videosite, zijn haar inkomsten daar toch groter. Zo wordt inmiddels ongeveer een vijfde van de 14 miljard wekelijkse bekeken YouTubevideo’s door advertenties ondersteund. En dat aantal groeit hard. Ter vergelijking: in mei 2010 waren 2 miljard video’s door adverteerders ondersteund, een jaar eerder nog maar 1 miljard.
Eigen kanalen voor Hollywoordsterren
YouTube probeert dit trucje, waarbij de contentmakers zelf ook verdienen aan de door de site verkochte advertenties, nu ook uit te halen in Hollywood. De nieuwe, 34 jarige YouTube-ceo Salar Kamangar biedt sinds kort bekende Hollywoodsterren eigen kanalen aan, om in eigen beheer korte filmpjes uit te zenden, in ruil voor slechts een deel van de advertentie-inkomsten daaromheen. YouTube zou hier naar verluidt zelfs tot 5 miljoen dollar per celeb-channel voor over hebben. Geen gekkenwerk, denken analisten. Als YouTube er inderdaad in slaagt de sterren te binden, zal de aandacht alleen nog maar toenemen.
Live-streaming optredens en sport
Ook concerten beginnen een inkomstenbron te worden voor YouTube. Live-streaming optredens van bijvoorbeeld Bon Jovi leverden vorig jaar tussen 5 en 10 miljoen kijkers op, een fijn publiek voor commerciële partners als Vevo en American Express. Sport lijkt een welhaast nog grotere bron, met, om maar een voorbeeld te noemen, 55 miljoen kijkers voor de IPL, een cricketcompetitie in India. En ook andere van oudsher exclusief voor tv gemaakte content weet de weg naar de gratis videosite steeds meer te vinden, omdat de advertenties eromheen genoeg beginnen op te leveren.
Skippable pre-roll advertenties
Deze week werd bovendien bekend dat YouTube als eerste videoplatform in Nederland ‘skippable pre-roll’ advertenties introduceert. Als kijker bepaal je daarmee zelf na 5 seconden of je een advertentie wilt zien voor je de video krijgt. Dat lijkt een slechte deal (welke kijker vraagt er nou om reclame?), maar als het werkt is het juist een goudmijn: de adverteerder betaalt dan immers alleen nog voor geïnteresseerde kijkers. Sony Ericsson is in Nederland de eerste die op het YouTube-aanbod heeft toegehapt. Skippable pre-roll is het eerste model uit YouTube’s nieuwe zogeheten TrueView Video-advertentiemogelijkheden in Nederland. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar de dienst al sinds december draait, is het succes al bewezen, wat heeft geresulteerd in 20 tot 70 procent betere View Through Rate (VTR).
Podium voor roem
Op YouTube wordt tegenwoordig elke minuut voor 35 uur aan video geüpload. Van al die video’s staat 60 procent binnen een minuut online, een zeven keer zo snelle uploadtime als in 2008. Ook steeds meer mensen verdienen aan de site. Zo circuleert op internet het verhaal van Shay Butler, die vanuit Idaho dansnummers en comedystukjes online zet, en daar inmiddels naar verluidt 100.000 dollar per jaar mee verdient, veel meer dan in de granietfabriek waar hij eerst werkte. En zo zijn er naar het schijnt al enkele honderden contentpartners die hun beroemdheid alleen aan YouTube danken, onze eigen Esmée Denters als Nederlands bekendste voorbeeld.
TV inhalen
De site heeft nog wel een lange weg te gaan als het gaat om het grote doel: de tv inhalen. Waar de gemiddelde bezoeker 15 minuten op YouTube blijft hangen, kijkt de gemiddelde Amerikaan nog steeds zo’n 3 uur tv per dag. Dat moet echter verbeterd worden met diensten als Leanback, waarbij YouTube op basis van eerder bekeken video’s voor de kijker voorspelt wat hij of zij nu graag zou willen zien. “We willen naar het punt toe dat YouTube de plek is waar je heen gaat voor elke video die je wilt kijken”, zegt Hunter Walk, director of product management.
Kassa
Als de voortekenen niet bedriegen, is het daar wel hard naar op weg. Sterker nog: YouTube haalt tv links in. De reclamespotjes rondom de Super Bowl, van oudsher de grootste reclamefuik in de VS, werden op YouTube al miljoenen keren ge-previewd voor de sportwedstrijd zelf. Kassa voor de adverteerder, kassa voor YouTube.
Toen Google de site net had overgenomen, ging het verhaal rond dat elke bekeken video de zoeksite tussen de 75 eurocent en 1,50 euro kostte. Dat zou Google in totaal zo’n 1,2 miljoen per dag kosten. Een bedrag dat nooit zou worden terugverdiend met alleen advertenties, zo was het idee. Maar nog geen 5 jaar later lijkt dat dus toch al te lukken. “We wilden eerst publiek vergaren”, blikte Google-baas Eric Schmidt onlangs in de New York Times terug op de strategie rondom de aankoop. “Daarna wilden we een verdienmodel bedenken om mee naar de contentpartners te kunnen stappen. We zijn nu op dat punt aangekomen.”
Lees ook:
- 7 online cashcows van Hollandse bodem
- De opkomst van Spotify
- De stille triomf van Audi
- De ommezwaai van Dell
- Hoe Philips zichzelf heruitvindt
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.