Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

YouTube begint nu te renderen

YouTube vindt steeds slimmere manieren om geld te verdienen. De laatste cijfers zijn overdonderend en wijzen er op dat de videosite, ­tegen alle verwachtingen in, nu toch gaat renderen. En flink ook.
 

Hoongelach daalde neer op Google, toen het bedrijf in 2006 zo’n 1,65 miljard dollar neertelde voor het toen net een jaar oude YouTube. De ­algemene reactie was scepsis: hoe zou Google dat geld ooit terugverdienen met die enorme vergaarbak aan gratis ­videootjes? Nu, nog geen 5 jaar later, lijkt het keerpunt al bereikt en heeft het er alle schijn van dat er zowaar winst wordt ­gemaakt. In de precieze inkomsten geeft Google weliswaar geen inzicht, maar de cijfers die wél worden gegeven, zijn in elk geval overdonderend. Zo laat YouTube ­tegenwoordig elke week 3 miljard (!) ­advertenties zien aan zijn 15 miljard ­kijkers, 1 ­miljard meer dan in mei vorig jaar en 2 miljard meer dan in mei 2009. De ­inkomsten van de videosite worden door internet-analist Sandeep Aggarwal ­geschat op 710 miljoen dollar in 2010, ­tegen 345 miljoen in 2009. Hij denkt dat daarmee de kosten aan bandbreedte, contentacquisitie, hosting en dataverkeer meer dan gedekt worden.

Slim geld verdienen

Daar komt bij dat YouTube steeds ­slimmere manieren vindt om te ­verdienen aan de vele waar in de etalage. Zo deelt de videosite tegenwoordig advertentieopbrengsten met top-contentmakers. En dat werkt, met name door de massa die YouTube bereikt. Het bedrijf probeert dit trucje, waarbij de contentmakers zelf ook verdienen aan de door de site verkochte advertenties, nu ook uit te halen in Hollywood. De ­nieuwe, 34 jarige ceo Salar Kamangar biedt sinds kort bekende Hollywoodsterren eigen ­kanalen aan, om in eigen beheer korte filmpjes uit te zenden, in ruil voor slechts een deel van de advertentie-inkomsten daaromheen. YouTube zou hier naar ­verluidt zelfs tot 5 miljoen dollar per ­celeb-channel voor overhebben. Geen ­gekkenwerk, denken analisten. Als ­YouTube er inderdaad in slaagt de ­sterren te binden, zal de aandacht alleen nog maar toenemen.

Muziek en sport

Sport

De invloed van YouTube gaat steeds verder. Zo spreekt de videosite met sportbonden om live uitzendrechten te verwerven. Het zou gaan om Europees voetbal, hockey en basketbal. YouTube verwierf vorig jaar al voor 2 jaar de live uitzendrechten van de ­cricketcompetitie in India, wat zorgde voor 55 miljoen bezoekers uit meer dan 250 landen, die gemiddeld 40 minuten bleven kijken.Ook concerten beginnen een inkomstenbron te worden. Live streams van bijvoorbeeld Bon Jovi-optredens leverden vorig jaar tussen 5 en 10 miljoen kijkers op, een fijn publiek voor commerciële partners als Vevo en American Express. Sport lijkt een welhaast nog grotere bron, met, om maar een voorbeeld te noemen, 55 ­miljoen kijkers voor de IPL, een cricketcompetitie in India. En ook andere van oudsher exclusief voor tv gemaakte ­content weet de weg naar de gratis ­videosite steeds meer te vinden, omdat de advertenties eromheen genoeg ­beginnen op te leveren.

Spotje zien?

YouTube experimenteert bovendien ­volop met die advertenties. Zo introduceerde de videosite onlangs ‘skippable pre-roll’ advertenties in Nederland, waarmee de kijker na 5 seconden zelf bepaalt of hij of zij een advertentie wil zien voor de video begint. Dat lijkt een slechte deal (welke kijker vraagt er nou om reclame?), maar als het werkt is het juist een goudmijn: de adverteerder betaalt dan immers alleen nog voor geïnteresseerde kijkers. Sony Ericsson is in Nederland de eerste die op het YouTube-aanbod heeft toegehapt. Skippable pre-roll is het eerste model uit YouTube’s zogeheten TrueView Video-­advertentiemogelijkheden in Nederland. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar de dienst al sinds ­december draait, is het succes al ­bewezen, wat heeft geresulteerd in een 20 tot 70 procent betere view through rate.

35 uur per minuut

Muziek

Ook voor muziek wint YouTube aan belang. Sony, Warner, Universal en EMI, maar ook kleine labels, halen volop geld binnen met advertenties bij filmpjes van hun artiesten. Lady Gaga was de eerste artiest die meer dan een miljard bezoekers kende op YouTube. Inmiddels zijn ook Shakira en Eminem door die barrière. Justin Bieber dankt zijn bekendheid en doorbraak zelfs aan de videosite.De echte winst zit hem in de massa. Op YouTube wordt tegenwoordig iedere ­minuut voor 35 uur aan video geüpload. Van al die video’s staat 60 procent binnen een minuut online, een 7 keer zo snelle uploadtime als in 2008. Ook steeds meer mensen verdienen aan de site. Zo ­circuleert op internet het verhaal van Shay Butler, die vanuit Idaho dansnummers en comedystukjes online zet, en daar 100.000 dollar per jaar mee zou ­verdienen, way more dan in de graniet­fabriek waar hij eerst werkte. En zo zijn er naar het schijnt al enkele honderden contentpartners die hun beroemdheid ­alleen aan YouTube danken, onze eigen Esmée Denters als Nederlands bekendste voorbeeld.

Leanback

De site heeft nog wel een lange weg te gaan als het gaat om het grote doel: de tv ­inhalen. Waar de gemiddelde bezoeker 15 minuten op YouTube blijft hangen, kijkt de gemiddelde Amerikaan nog steeds 3 uur tv per dag. Dat moet verbeteren met ­diensten als Leanback, waarbij YouTube op basis van eerder bekeken video’s voor de kijker voorspelt wat hij of zij nu graag zou ­willen zien. “We willen dat YouTube de plek wordt waar je heen gaat voor elke ­video die je wilt kijken”, aldus director ­product management Hunter Walk. Als de voortekenen niet bedriegen, is het daar wel hard naar op weg. Sterker nog: YouTube haalt tv links in. De reclamespotjes rondom de Super Bowl, van oudsher de grootste reclamefuik in de VS, werden op YouTube al miljoenen keren gepreviewd voor de sportwedstrijd zelf. Kassa voor de adverteerder, kassa voor YouTube.

Publiek vergaren

Film

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet in de bioscoop. Niet op dvd. Noch op blu-ray: met Girls walk into a bar van de ­bekende ­regisseur Sebastián Gutiérrez was deze maand voor het eerst een hele speciaal voor YouTube gemaakte Hollywoodfilm te zien. Maar dat is zeker niet de enige ambitie die de videosite op filmgebied heeft. Zo wordt er gewerkt aan een dienst waarbij gebruikers voor een vast bedrag per maand onbeperkt films kunnen kijken. ­Google zou hierover al maanden in gesprek zijn met grote studio’s uit Hollywood. Als de plannen doorgaan, gaat YouTube concurreren met Amazon, dat onlangs de streaming filmdienst Lovefilm kocht.Toen Google YouTube net had ­overgenomen, ging het verhaal rond dat elke ­bekeken video Google tussen de 75 eurocent en 1,50 euro kostte, in totaal zo’n 1,2 miljoen per dag. Een bedrag dat nooit zou worden terugverdiend met alleen ­advertenties, zo was het idee. Maar nog geen 5 jaar later lijkt dat dus toch te ­lukken. “We wilden eerst publiek ­vergaren”, blikte Google-baas Eric Schmidt onlangs in de New York Times ­terug op de strategie rondom de ­aankoop. “Daarna wilden we een verdienmodel ­bedenken om mee naar de content­partners te ­kunnen stappen. We zijn nu op dat punt aangekomen.”

> > Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees ook: