Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Yanks eerder zelfstandig

Zoals al blijkt uit onze “nieuwe generatie-special” heeft de jonge generatie Nederlandse ondernemers andere opvattingen over het ondernemerschap dan de ervaren rotten. In Amerika is het niet anders.

Amerikaanse entrepreneurs zijn steeds jonger als ze met een eigen bedrijf beginnen. Volgens de Boston Globe komt dat voor een deel vanwege de lessen die jonge Amerikanen trekken uit het leven van hun ouders. Het is geen zeldzaamheid dat ‘mom’ en ‘dad’ voor hun jarenlange trouwe dienst worden beloond met ontslag of pensioensvermindering. Jongeren passen daarvoor.

Het feit dat meer jongeren voor ondernemerschap kiezen, is ook omdat het beroep an sich veranderd is. De Globe zet de verschillen tussen de twintigste eeuw-entrepreneur en de eenentwintigste eeuw-entrepreneur naast elkaar.

20ste eeuw: de ondernemer is een workalholic. Werk is zijn leven.
21ste eeuw: de ondernemer ziet het ondernemerschap als een mogelijkheid om flexibeler te leven en een betere work/life balans te hebben.

20ste eeuw: ondernemers kiezen moedwillig voor het leven op de rand
21ste eeuw: voor jezelf werken is niet zo risicovol meer

20ste eeuw: ondernemen is jezelf verheerlijken
21ste eeuw: een bedrijf beginnen is een manier om iets terug te geven aan de gemeenschap

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is de vraag of de ondernemer echt zo veranderd is. Is de ondernemer van nu meer maatschappelijk bewust dan in de twintigste eeuw? Je zou zeggen dat we uiteindelijk allemaal onze kop boven water moeten houden. We zijn benieuwd naar wat u hierover denkt, laat het ons weten

Nog geïnteresseerd in de jonge Nederlandse ondernemer? Download dan hier de “nieuwe generatie-special” van ons zomernummer.