Wie de koninklijke weg bewandelde, vroeg ergens vorig jaar via de website van de wereldvoetbalbond Fifa-kaarten aan voor de wedstrijden van het Nederlands elftal (laagste prijs: 35 euro) en ging vervolgens zitten duimen. De slagingskans was echter, door de overweldigende belangstelling én het gebrek aan kaarten voor de gewone voetbalsupporter, kleiner dan 10 procent. Gelukkig zijn er andere manieren om aan kaarten te kopen. Echt, ook nu nog.
Methode 1: slijmen
Wie naar pakweg Nederland-Servië Montenegro wil, de openingswedstrijd van de mannen van Van Basten, heeft nog een volle werkweek om zijn netwerk te bewerken. Nu is lukraak door het adresboek van de mobiele telefoon scrollen en hopen dat God de greep zegent niet slim: de meeste kaarten zitten bij sponsors van het WK, dus daar moet u zijn. De namen: Adidas, Budweiser, Avaya, Continental, T-Mobile, Fly Emirates, Yahoo!, Fujifilm, Gilette, Hyundai, MasterCard, McDonald’s, Philips en Toshiba. Hebben ze u nog niet uitgenodigd? Dat moet een vergissing zijn! Hoogste tijd om die recht te zetten…
Methode 2: winnen
Het is onder ons, managers, natuurlijk usance dat je wordt uitgenodigd of zelf uitnodigt voor een evenement als het WK-voetbal. Maar anderzijds maakt die sport zo veel emoties los, dat zelfs een weldenkend, hoogopgeleid mens als de manager opeens iets kan krijgen van: ‘daar moet ik bij zijn’. Niet verder vertellen, niet onder werktijd doen, maar u kunt ook nu nog gewoon kaarten, grátis kaarten, winnen voor het WK. Als u maar bereid bent om af te dalen tot de krochten van internet en meedoet aan de meest lullige spelletjes. Zoals daar zijn (en dit is een zéér beperkte greep uit het aanbod): Kras & Win van T for Telecom, de Slagzinprijsvraag van het NTI, het Balletje Hooghouden-spel van Kia en natuurlijk de verloting van Achterruitstickerverkoper Practiquette – wie kent ‘m niet.
Methode 3: kopen
U denkt: kopen, dat kan toch helemaal niet? Wel dus! Vergeet het pijnlijke geslijm bij relaties en het infantiele spelletjesgedoe, ga gewoon kaarten kopen voor het WK. Dat kan nog op diverse andere plekken. Eén minpuntje: u betaalt de hoofdprijs. En die keer vier. Of twintig. Even wat voorbeelden. Voor Nederland-Servië Montenegro betaalt u 790 euro voor het goedkoopste ticket bij Euroteam.info (en 1490 voor het duurste). Helemaal niet geïnteresseerd in die potjes uit de eerste ronde, maar meteen maar kaarten kopen voor de finale (9 juli, Berlijn), dan zeggen wij: TicketCity.com. Voor 4955,30 euro weet u alles. Per persoon. (En dat de fiscus vervolgens later nog belangstelling voor u krijgt, laten we maar even onvermeld). Waar het om ging: u kúnt nog aan kaarten komen…
Hoe kom je, een week voor de start van het WK, nog aan een kaartje? Het lijkt een mission impossible, maar niets is minder waar. Alleen: het kost een paar centen, een belrondje langs uw netwerk of een berg tijd.