Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winstwaarschuwingen door uitstroom

De winsten van bedrijven als Ordina, Centric en LogicaCMG worden sterk beïnvloed door de uitstroom van hun menselijk kapitaal. Veel grote bedrijven in de IT-sector kampen met een uitstroom van meer dan 15 procent. Wat kost dat  wel niet?

Volgens insiders koste de uitstroom minimaal 25 duizend euro, de HR-goeroes voorspellen een stijgende trend richting het dubbele. Waar bestaat dat bedrag uit? Allereerst uit directe kosten voor werving en het inwerken van een nieuwe medewerker. Er zijn ook verborgen kosten zoals die van ‘het gat’ dat ontstaat als iemand vertrekt voordat er een vervanger is gevonden.
 
Dat de uitstroomkosten sterk toenemen heeft te maken de stijgende salarisdruk – de vervanger verdient meer in de huidige verhitte arbeidsmarkt – en het vertragen van de ondernemingsgroei omdat het steeds moeilijker wordt om te voldoen aan extra vraag uit de markt. Een andere verborgen kostenpost is kwaliteitsdeflatie. Omdat ervaren mensen schaars worden, nemen bedrijven noodgedwongen genoegen met minder. In eerdere booming-jaren werd SAP geïmplementeerd door nieuwelingen die vers van de universiteit kwamen en geen bedrijfsproces in het wild kenden. Dat gevaar ligt nu weer op de loer en je ziet het terug in de huidige erosie van functietitels.
 
Loyaliteit
Al met al kunnen de kosten van uitstroom, direct en verborgen, per persoon oplopen tot een halve ton. Een uitstroom van 15 procent op 5000 werknemers betekent dus een kostenpost van een slordige 37,5 miljoen euro. Je kunt mensen niet vastbinden dus uitstroom is een feit, maar wanneer het percentage richting de 20 gaat lopen – en dat lijkt een kwestie van tijd voordat het zover is – moet je je ernstige zorgen gaan maken. De nettowinst van Ordina over 2006 was net geen 26 miljoen euro. Dus tel uit je winst wanneer de werknemersloyaliteit verbetert.
 
Talent
Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor uitstroom? Ik zie het niet terug in de bonusopbouw van topmanagers, wat betekent dat ze er niet op managen. Dus is het gelul in de ruimte wanneer ze de mond vol hebben van het beter managen van talent. En waar blijven de aandeelhouders? Vooralsnog stellen zij geen lastige vragen. Dus wanneer de tent leeg loopt en winsten instorten – en ook dat lijkt een kwestie van tijd – hebben ook zij boter op hun hoofd.
 
Waarschuwingen
Wanneer de uitstroom stijgt gaan niet de alleen de hoppers weg, maar vooral ook het talent dat zich gaat afvragen waarom de energie uit het bedrijf verdwijnt zonder dat er iets tegen wordt ondernomen. Daar valt niet tegenop te werven. Ik ben benieuwd naar de winstwaarschuwingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.