Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winnaars in: Credit Management & Factoring

Omzet kan pas leiden tot winst als een klant heeft betaald. ­Betrouwbare kredietinformatie is voor bedrijven dan ook een must.
 

DE WINNAARS:

1. ING Groep
2. Graydon
3. De Lage Landen
4. Dun & Bradstreet
5. Intrum Justitia
6. Fortis
7. Atradius
8. RBSZeker in onzekere economische tijden is betrouwbare kredietinformatie een must. En dat is precies het handelsmerk van Graydon. De jongste Credit Management Trendmeter van OnGuard benadrukt het nog maar eens: informatie is dé manier om inzicht te krijgen in klantenrisico’s. Organisaties zijn in de eerste helft van 2010 steeds actiever informatie gaan inwinnen over klanten.

Negatief effect

Dat is niet zo verwonderlijk. Wanbetalers hebben immers een negatief effect op de cashflow, resultatenrekening en balans­verhoudingen van uw bedrijf. En juist op dat vlak verloopt het minder gesmeerd dan voor de economische crisis: veel ­rekeningen worden later betaald en bedrijven vragen sneller om een betalingsregeling. Informatie is uiteraard alleen nuttig als deze up-to-date is. En dat is precies wat Graydon – die een mix aanbiedt van incasso en bedrijfsinformatie – claimt.

40 miljoen mutaties

Het paradepaardje van dit oer-Hollandse bedrijf is een database met informatie over ruim twee miljoen actieve en 1,7 miljoen opgeheven Nederlandse bedrijven en hieraan gekoppelde ­bestuurders. Hierin zijn data opgeslagen over alle ­faillissementen, surséances en schuldsaneringen en de betrokken personen. Daarnaast zijn van de meeste ondernemingen ook omzetcijfers en gegevens over het betaalgedrag beschikbaar. Dagelijks zijn 50 fulltime informatiespecialisten in de weer om de database bij te werken. Dit leidt jaarlijks tot 40 miljoen mutaties, ofwel 150.000 per dag.

Eigen rating

Dankzij deze database kan snel de juiste debiteur worden ­benaderd, waardoor het incassotraject vlotter kan verlopen en pijnlijke misverstanden worden voorkomen. Daarnaast kan ­Graydon dankzij raadpleging van de bestanden en een eigen ­ratingsysteem inzicht geven in de risico’s om met een bepaalde partij zaken te doen. Ook kan de positie van debiteuren nauwgezet worden gevolgd tijdens het incassotraject.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

11.000 klanten

Deze methode legt Graydon blijkbaar geen windeieren. In de ruim 120 jaar sinds de oprichting in 1888 is het concern ­uitgegroeid tot een belangrijke speler in credit management, met inmiddels zo’n 11.000 klanten in binnen- en buitenland.

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Finance 2010. Bestel deze MT gids online <<