De crisis doet vreemde dingen met mensen. En met bedrijven. Zo vraagt warenhuisketen V&D zijn personeel om een persoonlijk loonoffer. MT zocht nog vier opmerkelijke verzoeken van bedrijven voor u op.
V&D verzoekt haar medewerkers in een brief op individuele basis voorlopig af te zien van de loonsverhoging. Het gaat om een verhoging met 3,3 procent per 1 juli. Het warenhuis wijst er nog maar een keer op dat zo'n verhoging banen gaat kosten. V&D wil af van de cao vanwege de economisch barre tijden en volgens een peiling onder het personeel zou de meerderheid daar op in willen gaan. De vakbond FNV Bondgenoten raadt de medewerkers af hier op in te gaan en heeft ook geen goed woord over voor de ‘onbetrouwbare en onbruikbare' resultaten van die peiling.
Niet de enige
Maar V&D is niet het enige bedrijf dat met opmerkelijke verzoeken de crisis wil bezweren. Verzoeken waar we in economische goede tijden waarschijnlijk smalend om zouden lachen. Zeker omdat het veelal grote, gerenommeerde internationale organisaties betreft. MT somt vier opvallende verzoeken van de afgelopen weken voor u op.
BT: jaar thuis blijven
Het Britse concern BT – het voormalige British Telecom – heeft haar werknemers een aanbod gedaan om een jaar thuis te zitten. In ruil daarvoor moeten ze 75 procent van hun salaris inleveren. Ouderen kunnen tegen een lager salaris thuisblijven tijdens schoolvakanties, als ze dat willen. Moeten we normaal gesproken soms buitengewoon veel moeite doen om parttime te gaan werken, krijgen de medewerkers van BT daar nu zelfs een financieel extraatje voor. De bonus voor wie in deeltijd wil gaan werken bedraagt ruimt elfhonderd euro.
BT spreekt zelf van een "zeer vooruitstrevende manier" om de kosten omlaag te krijgen. Anders gaan er volgens het Britse bedrijf meer ontslagen vallen. Eerder liet BT weten dat het een verlies van ruim negentig miljoen euro heeft geleden in het vorige boekjaar en 15.000 mensen de laan uit moet sturen (ongeveer een tiende). BT had het afgelopen jaar al zo'n 15.000 werknemers naar huis gestuurd.
British Airways: gratis werken
In Groot-Brittannië hebben meer ondernemingen het zwaar. British Airways bijvoorbeeld. De luchtvaartmaatschappij heeft zijn personeel vorige maand verzocht vier weken lang voor niets te werken. Zo wil BA een dreigend faillissement afwenden. Topman Willie Walsh stelt in een brief aan zijn veertigduizend medewerkers en in het personeelsblad dat het "een gevecht op leven en dood" is. Hij levert zelf ook vrijwillig zijn maandsalaris – toch een slordige 72 duizend euro – over juli in.
De medewerkers reageerden niet allemaal bijster enthousiast. Sommige dreigden zelfs met een staking, wat de financiële situatie zeker geen goed zou doen. Toch heeft een aantal werknemers ingestemd met het verzoek. Eerder verzocht BA ook al een bevriezing van het salaris te accepteren. De luchtvaarder zette vorig jaar een recordverlies van 475 miljoen euro in de boeken en zou een tiende (vierduizend) van de banen willen schrappen.
KLM: piloten aan de bagageband
De luchtvaartsector ervaart sterke tegenwind, zo bewijst ook onze Nederlandse maatschappij KLM. De directie heeft een beroep gedaan op piloten en ander personeel om op de grond mee te helpen. Zo kan de luchtvaarder besparen op (dure) oproepkrachten. Normaal worden uitzendkrachten ingehuurd om tijdens de drukke vakantieperiode te werken bij de bagage, de gates en in de lounges. Bovendien kan het personeel dan eens ervaren wat hun collega's bij KLM voor werk doen. Volgens een woordvoerder heeft het personeel positief gereageerd.
BMW: koop een BMW aub
Bayerische Motoren Werke verkoopt de laatste tijd een stuk minder auto's. Waar kun je dan beter beginnen dan bij je eigen personeel? Wie werkt bij BMW, rijdt ook een BMW. Althans, zo zou de Duitse autofabrikant het graag zien. Alle Duitse medewerkers die een ander merk auto rijden troffen onlangs onder hun ruitenwisser een kaartje aan met een tekst die hen aan het denken moet zetten: ‘U werkt graag bij ons, u waardeert uw baan en inkomen en u rijdt een auto van de concurrent'. Het is niet bedoeld als bevel, maar als hint, aldus een woordvoerder in een Duitse krant.
Of ze ook korting krijgen, is niet bekend. Wel kunnen medewerkers de door de directie ondertekende brief inruilen voor een testrit, verkoopgesprek en tips om hun oude auto in te ruilen. Het idee is overigens niet helemaal nieuw: Ford-medewerkers in het Duitse Saarlouis die geen Ford rijden, kregen met Sinterklaas vorig jaar een roe onder de ruitenwissers. Personeel dat wel een Ford rijdt, werd getrakteerd op chocolade.