Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wijsheid als diepste ambitie

Ontwikkel je innerlijke stem, is nu Covey’s devies in zijn nieuwste boek. ‘De wereld is erg veranderd sinds het verschijnen van De zeven eigenschappen. De onzekerheden en de complexiteit van onze relaties, onze gezinnen en ons werk zijn van een andere orde.’

Zijn de zeven eigenschappen van Stephen Covey er bij u ook ingeheid? Wereldwijd zijn hele volksstammen getraind met De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van de Amerikaanse managementgoeroe. In Nederland ligt nu de dertigste druk in de winkel, ruim honderdduizend exemplaren gingen al over de toonbank.

Niet alleen bedrijven als IBM en Unilever, maar ook vakbonden en onderwijsorganisaties gebruiken het in hun workshops. Dachten de trainers met die zevenklapper een compleet verhaal in handen te hebben, gooit de meester, op zijn tweeënzeventigste, zomaar een achtste eigenschap op de markt.

Wat nu? Teert Covey’s goed-geoliede marketingmachine op oude successen, of heeft hij nog iets nieuws te melden? Eerst even dit. Covey was nooit echt origineel. Jarenlang doceerde hij management aan universiteiten. Pas tegen zijn zestigste bereikte hij een groter publiek, met diezelfde zeven kwaliteiten die de rooms-katholieke kerk al eeuwen als kardinale deugden propageert, en waarvan de zeven dwergen uit Sneeuwwitje het tegendeel verbeelden.

Het zevental schraagde trouwens ook al de eerdere bestseller Excellente ondernemingen van Peters en Waterman. In Covey’s terminologie luiden ze als volgt: handel pro-actief, neem een doel voor ogen, begin bij het begin, denk in termen van win/win, probeer de ander te begrijpen, werk synergetisch en blijf jezelf vernieuwen.

Het is wél Covey’s verdienste dat hij deze oerdeugden op een aanstekelijke manier nieuw leven heeft ingeblazen. Hij kijkt daarbij verder dan het zakenleven. Het kan overál beter, betoogt hij. Zijn eigen successen en blunders als vader en echtgenoot gebruikt hij vaak als voorbeeld. Wie zichzelf wil veranderen, zegt Covey, moet niet alleen als manager, maar ook als privépersoon aan de bak.

De 8ste eigenschap pakt deze maatschappelijke draad weer op. Ontwikkel je innerlijke stem, is nu Covey’s devies. ‘De wereld is erg veranderd sinds het verschijnen van De zeven eigenschappen. De onzekerheden en de complexiteit van onze relaties, onze gezinnen en ons werk zijn van een andere orde.’ Volgt een verhandeling over hoe, na de historische tijdperken van jacht, landbouw en industrie, het huidige informatietijdperk ons moet voeren naar een tijdperk van wijsheid.

Met Covey marcheren we niet richting belevenis-economie of emotie-economie, zoals andere boeken ons voorspiegelen, maar naar een hoger stadium van mentale ontwikkeling. Voor zo’n nieuwe mentaliteit acht Covey dus die eigen stem nodig, ook wel aangeduid met ‘wijsheid’ of ‘spirituele intelligentie’. De goeroe werkt deze gedachte systematisch uit. Gemeenplaatsen als ‘geld maakt niet gelukkig’ en ‘niemand wil middelmatig zijn’ weet hij fris te presenteren.

Volgens zijn redenering is wijsheid ieders diepste ambitie.Hij omkleedt zijn betoog met leiderschapsverhalen, voorbeelden uit het privéleven en praktische tips. De voorstadia van wijsheid komen ook aan bod. Bescheidenheid en moed zijn ‘de ouders’ van integriteit, aldus Covey. En integriteit – een sleutelbegrip in dit boek – heeft twee kinderen: niet alleen wijsheid, maar ook een ‘besef van overvloed.’ Andermans succes is dan geen bedreiging meer. ’Integriteit geeft innerlijke zekerheid, waardoor je je niet met anderen hoeft te vergelijken.’ Ook in de Zeven eigenschappen schreef Covey al over spiritualiteit. Zijn trouwe lezers zullen in De 8ste eigenschap wel meer déjà-vu’s beleven. Nieuw is echter het dominante belang dat hij nu aan morele autoriteit toekent.

Hij stelt spiritualiteit als voorwaarde voor een goede persoonlijke ontwikkeling. Iemand die zijn eigen innerlijke stem (geweten, ziel) niet kent, ontwikkelt zich niet evenwichtig en zou een gemankeerd leidinggevende zijn. De 8ste eigenschap is dus meer dan nummertje acht. Het is ‘een extra dimensie’, zo rechtvaardigt de goeroe zelf zijn dikke pil. Natuurlijk surft deze slimme boodschapper mee op de tijdgeest. Achter zijn trefzekere teksten, steevast positief geformuleerd, schemeren Bush’s as van het kwaad en de vele beursschandalen die Amerika de afgelopen jaren schokten. Bij Covey echter geen woord over 9/11, de wereld is slechts ‘complexer.’ Ook opperwezens laat hij wijselijk ongenoemd, hoewel hij overtuigd mormoon is. Wel citeert hij dichters over goed en kwaad en hamert hij op het belang van vertrouwen en karaktersterkte. Eigenlijk staat hij het hele boek lang op de kansel, zonder dat ontkerkelijkten zich ergens aan hoeven storen. Dat alles op z’n Covey’s: vriendelijk, bemoedigend en zorgvuldig beargumenteerd. Als we het Tijdperk van de Wijsheid niet bereiken, ligt het in ieder geval niet aan hem.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De 8ste eigenschap

Stephen Covey

Business Contact, Amsterdam

ISBN 90-470-0021-8

€ 27,50