Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wetenschap om te lachen

Laten we beginnen met een testje. Leg uw hand vlak op tafel voor u. Kijk nu naar uw wijs- en ringvinger. Welke van de twee is langer? De ringvinger? Dan heeft u flink wat testosteron door uw lichaam gieren.

 

Is uw wijsvinger langer? 'Dan bent u een watje. Of een vrouw', schrijven Rob Urgert en Joep van Deudekom quasi-serieus in hun recente boekje Hoe word ik succesvoller dan mijn collega's.

Recensie:
Hoe word ik succesvoller dan mijn collega's?
Rob Urgert, Joep van Deudekom
Nijgh & Van Ditmar, 232 pagina's
De toon is daarmee meteen gezet. Dit is wetenschap. Maar wel wetenschap om te lachen.

En wie had ook anders verwacht? Urgert is wetenschapper én cabaretier, onder meer bekend van de Spoedcursus Humor. Van Deudekom, zijn schrijfpartner in deze, is een van de drie leden van theatergroep NUHR. Twee mensen dus van wie je kunt voorspellen dat ze gaan voor de lach.

Dat pakt in boekvorm niet altijd gelukkig uit. Veel theatermakers zijn in print nu eenmaal een stuk minder grappig dan op het podium. Maar het moet gezegd: de twee weten zich aardig te beheersen in hun recente werk en proberen ook écht in te gaan op de vraag die ze zichzelf in de titel stellen. En dat dat niet kan zonder kwinkslag op zijn tijd, dat is ze niet alleen vergeven, het maakt het boekje op momenten ook ontzettend hilarisch.

Belangrijkste vraag is echter: is er –  behalve af en toe een geslaagde grap  – ook nog meer waarde aan het boekje te beleven? Leiden de wetenschappelijke bevindingen daadwerkelijk tot nieuwe, toepasbare inzichten op weg naar succes en geluk? De conclusie daarvan moet helaas zijn: dat valt te bezien.

In de eerste acht hoofdstukken wordt de stand van de wetenschap samengevat op al die succesfactoren die buiten de persoonlijke invloedssfeer liggen: huidskleur, naam, schoonheid, intelligentie, testosteron (daar is-ie!) en geboortedatum. Dat is verhelderend en inzichtelijk, maar ook wat deprimerend: want je naam verander je niet zomaar, net zo min als je schoonheid of je intelligentie.

In de laatste twee hoofdstukken komen gelukkig wel tips om meer succes te bereiken. Zoals: zorg dat je altijd in het midden staat als je met zijn drieën bent. Zorg dat je als laatste een presentatie mag geven. Of: geef altijd een reden op als je iets gedaan wilt krijgen, hoe onzinnig die reden ook is. En zo zijn er ook nog wat wetenschappelijk onderbouwde tips voor bedrijfsnamen, selectiemethoden en klanttevredenheid. Grappige, nieuwe inzichten vaak, zoals dat een financiële compensatie bieden aan ontevreden klanten vaak sléchter werkt dan gewoon sorry zeggen.

Maar zijn zulke inzichten genoeg om het boekje onmisbaar te verklaren? Geenszins. Want zoals dat vaak gaat met bundelingen onderzoeksfeitjes, op zich zijn ze allemaal best opmerkelijk, maar ze gaan vaak ook het ene oor in, het andere weer uit. Wetenschappelijke bevindingen krijgen pas waarde in hun samenhang. En die heeft dit boekje toch te weinig, hoezeer de twee er ook proberen lijn in te brengen. En dat ze dan afsluiten met een hoofdstukje waarin staat dat succes vooral in the eye of the beholder zit, tja, dat maakt de tien voorgaande hoofdstukken er natuurlijk ook niet sterker op.

Maar aan de andere kant: wie op de laatste dag nog een leuk cadeautje zoekt voor onder de boom voor iemand die alles al heeft, kan zich hier ook geen buil aan vallen. Of beter gezegd: succes verzekerd.

 

 

 

 

Bestel dit boek online

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Lees ook de eerdere recensies.