Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werknemers die veel internationaal reizen? Zo kan het ook

Je wilt snel groeien. Internationaal. Dan kan het niet anders dan dat jij en je team veel onderweg zijn. Dat kost niet alleen veel geld, het is tevens verre van duurzaam. Maar het kan ook anders. Leer van deze kilometervreters.

Je developers zitten over de hele wereld. Net als je potentiële investeerders en nieuwe grote klanten. Je moet overal bovenop zitten. En dus vliegen jij en je team van de ene meeting naar de volgende. Letterlijk.

Toch is het slim om vanuit duurzaam oogpunt én vanwege de kosten je internationale reisbeleid eens goed onder de loep te nemen. Waar je op kunt bezuinigen, zonder de controle te verliezen? Climate Neutral Group (CNG) interviewde 18 internationaal opererende (groot)bedrijven die erg veel vliegkilometers maken en trekt daaruit een aantal conclusies waar jij als ondernemer ook je voordeel mee kunt doen.

Fout 1: geen beleid

Veel bedrijven sturen wel op duurzaamheid, maar kijken daarbij niet naar de gemaakte internationale reizen. Het begint dus met deze zakenreizen op te nemen in je duurzaamheidsbeleid. Pas als je er targets aan hangt, kun je er actief op managen.

Fout 2: het kost niets

Soms lijkt het niet nodig te besparen op de kosten. Bijvoorbeeld wanneer de kosten direct aan de klanten worden doorberekend, zoals veel in de consultancy gebeurt. Maar zelfs dan levert het voordeel op om het internationale reisgedrag onder de loep te nemen.

Naast de CO2-uitstoot die je hiermee omlaag kunt brengen, bespaar je namelijk ook op de bijkomende kosten, zoals afwezigheid, uitval door jetlag etc. En je marge groeit natuurlijk als je de reiskosten omlaag brengt.

Fout 3: zelf doen

Boeken jouw werknemers hun eigen internationale vlucht- en treinreizen? Dat lijkt handig, maar het zet de deur wagenwijd open voor persoonlijke keuzes zoals frequent flyer-punten, service aan boord of directe lijnvluchten, die haaks kunnen staan op kostenbeperking en duurzaamheidsbeleid.

Wijs daarom een centrale persoon in je organisatie aan die alle internationale reizen boekt. Waak er voor dat er geen vergroeiing met het uitvoerende reisbureau of luchtvaartmaatschappij ontstaat, want dat kan tot dezelfde problemen leiden als wanneer iedereen zelf boekt.

Fout 4: geen keuzes maken

Wat vind je als bedrijf belangrijk als er internationaal gereisd moet worden? Snelheid, de kosten, comfort of zo min mogelijk uitstoot? Door dat als beleid vast te stellen, weten je medewerkers waar ze op moeten letten bij het regelen van hun reis.

Vind je duurzaamheid belangrijk? Dan is de trein – voor reizen binnen Europa – een interessante optie. De trein in ons land is dankzij groene stroom volledig energieneutraal. En de buitenlandse broertjes van NS werken hard aan een vergelijkbare propositie. Kun je er met de trein niet komen? Dan moet je voor de duurzaamste optie wellicht inleveren op comfort. Want businessclass vliegen is niet alleen duur, maar stoot ook bijna drie keer zo veel CO2 uit als een economy-stoel omdat de ruimte in het vliegtuig inefficiënt wordt benut.

Ga je voor reiscomfort? Dan is de internationale trein vaak ook ideaal met gereserveerde zitplaatsen, ruime werkplekken en wifi. Kortom, je kunt tijdens de reis goed doorwerken (zonder lange wachtrijen bij de incheckbalie en douane) zodat het aantal verloren uren bij een internationale reis verwaarloosbaar is.

Fout 5: niet naar alternatieven kijken

Schiphol-directeur Jos Nijhuis heeft herhaaldelijk aangegeven dat hij niet zit te wachten op korte, Europese vluchten. Ze leggen beslag op de capaciteit van de luchthaven en het luchtruim en zijn vervuilender. Reizen binnen een straal van 500 kilometer kan zijns inziens veel beter per trein gedaan kan worden.

Als de directeur van Schiphol dat al vindt, waarom overweeg je dan nog om het vliegtuig naar Brussel, Parijs of Frankfurt te pakken? Spreek met je team af dat ze voor reizen korter dan 500 kilometer de trein als serieuze optie overwegen.

Extra voordeel van de trein is dat ze bijna altijd stoppen in stadscentra en congrescentra. En heb je een NS-Business Card? Dan is het boeken van een internationale treinreis (niet alle trajecten) kinderlijk eenvoudig. En ook het voor- en navervoer in Nederland regel je via deze kaart.

Fout 6: niet naar alternatieven kijken (2)

Is die internationale reis wel echt nodig? Dat is de vraag die je eigenlijk al moet stellen voor je boekt of naar alternatieve reismethodes kijkt. Zo noemt CNG het voorbeeld van de Engelse vestiging van Price Waterhouse Cooper waar vliegen 59% van hun ecologische footprint uitmaakte.

Terwijl de wereldwijd werkende consultant sterk groeide, daalde het aantal vliegreizen met bijna de helft. Hoe? Door een strikt goedkeuringsprogramma op te zetten, waarin vooral het doel van de reis en de mogelijkheden van bijvoorbeeld online vergaderen aan de kaak werden gesteld. En ook HP verlaagde de CO2-uitstoot van vliegreizen met een derde door stevig in te zetten op videoconferencing.

Maak reisgedrag bespreekbaar

“Ja maar, de klant rekent op mijn bezoek.” “Ik kan toch sneller zelf mijn reis boeken?” “De klant betaalt toch?” Kortom, genoeg redenen om niets te veranderen aan het internationale reisgedrag.

Maak het onderwerp daarom bespreekbaar. Leg uit dat internationaal reizen duur en vervuilend is en welke alternatieven je beschikbaar stelt zodat iedereen wel goed zijn werk kan blijven doen. En geef uiteraard zelf het goede voorbeeld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: