Werknemers willen het liefst op hun 59ste stoppen met werken.
Dat blijkt uit de onderzoeksgegevens van de Ormit Carrière Barometer. Gemiddeld moeten mensen tot hun 63ste werken. Het kabinet overweegt werknemers pas met 67 jaar met pensioen te laten gaan.
Volgens het onderzoek kunnen werknemers op diverse manier worden geprikkeld om op hoge leeftijd langer door te werken. Zo zou 59 procent langer werken best zien zitten als daar meer vrije dagen en vakantiedagen tegenover staan. Voor 58 procent is minder uren maken belangrijk. Een meer coachende of adviserende rol wordt door 45 procent gewaardeerd, terwijl 42 procent graag meer mogelijkheden tot thuiswerken zou hebben. Pas daarna wordt het salaris van belang, voor 41 procent is dit een goede prikkel om langer door te werken.
Uit het onderzoek blijkt verder dat volgens leidinggevenden oudere werknemers weinig ambitieus en leergierig zijn en het daardoor niet waard zouden zijn om via opleidingen in te investeren.
De Carrière Barometer is een kwartaalonderzoek van Ormit naar ontwikkelingen op het gebied van carrièreontwikkeling, competenties en leiderschap. Het onderzoek is uitgevoerd door Interview-NSS onder 402 leidinggevenden.



