Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werknemer van de toekomst: sociaal en flexibel

Over tien jaar verlangt de manager naar flexibele, mobiele werknemers met netwerkvaardigheden. Daarnaast krijgt de sociale kant van het bedrijf meer aandacht. Aldus onderzoeksbureau TNO in het boek ´De toekomst werkt´. Hierin staat de belangrijkste uitdagingen op de arbeidsmarkt van 2020.

Individual resources management, leeftijdfasebewust personeelsbeleid en investeren in de gezondheid van medewerkers. Deze voorbeelden noemt TNO als sociale kant van de organisaties in 2020. 75 procent van alle vrouwen is dan aan het werk en het aantal vrouwen op leidinggevende posities blijft toenemen.

De arbeidsmarkt van de toekomst biedt talloze kansen voor werknemers. De toenemende vraag zorgt voor een betere positie voor werknemers, werk en privé is beter te combineren door bijvoorbeeld telewerken. Daarnaast is er meer aandacht voor gezondheid en employability.

Naast trends als flexibiliteit en diversiteit signaleert TNO ook een andere beweging: de opkomst van de sociale economie. Hierin kan iedereen meedoen, ook mensen met minder vaardigheden op bijvoorbeeld het gebied van netwerken.

Verantwoord ondernemen
Nieuwe vormen van onderlinge solidariteit, creativiteit en duurzaamheid krijgen meer aandacht. Een voorbeeld hiervan is maatschappelijk verantwoord ondernemen en de inzet van gesubsidieerde arbeid voor de lokale gemeenschap.

Deze beweging beidt kansen op het risico tegen te gaan van polarisatie op het gebied van inkomen, onderwijs en toegang tot de informatiemaatschappij. Volgens de onderzoeksorganisatie moet in de komende vier jaar daarvoor een aantal urgente problemen worden aangepakt, zoals werkloosheid onder ouderen.

Bron: Hrpraktijk.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.