Unicef komt met een plan op de proppen om werknemers hun overgebleven vrije dag(en) te laten schenken aan het goede doel. Is dat een reëel plan?
In Nederland hebben we 93 miljoen vrije dagen open staan met z’n allen, dat zijn ruim 14 dagen per werknemer, zo meldt Unicef in een persbericht op de site. Dat is voor sommige werkgevers een probleem, omdat zij de bovenwettelijke vrije dagen van deze werknemers als schuld op de balans moeten zetten. Als werknemers een ‘stuwmeer’ van vrije dagen opbouwen, kan dat flink in de kosten lopen voor de werkgever, die het afkoopgeld moet reserveren en dit nergens anders aan uit kan geven.
Geef-een-dag
Volgens Unicef is de geef-een-dag-campagne hiervoor een mooie oplossing. Werknemers kunnen een (of meerdere) vrije dag laten afkopen door de werkgever. Het geld gaat, na belastingaftrek, naar Unicef en de werknemer kiest naar welk thema het geld gaat: zorg, onderwijs of schoon drinkwater. Madelon Cabooter, manager Corporate Partnerships van Unicef: ‘Met de gemiddelde nettowaarde van één verlofdag kunnen we 140 kinderen vaccineren tegen polio.’
Sociale druk
Tot zover positief, maar belastingtechnisch is het een stuk ingewikkelder. Om nog niet te spreken van de sociale druk die het kan opleveren binnen een organisatie. ‘Ik zou mijn overgebleven verlofdagen het liefst opnemen. Als dat niet kan zou ik ze laten uitbetalen door mijn werkgever en dan zelf bepalen of ik een deel onder mijn eigen naam wil schenken of niet’, aldus Gijs Veenhuijsen, belastingadviseur bij accountantskantoor Flynth.
Unicef heeft met onder andere de gemeente Den Haag en Schiphol afgesproken dat de bedrijven het idee onder de aandacht gaan brengen bij het personeel. ‘Uiteraard hebben werknemers het recht om dit voorstel te weigeren. Maar dat kan in sommige situaties best lastig zijn. Er kan een gevoel van groepsdruk ontstaan waar je je als medewerker lastig aan kunt onttrekken. Toch moet de werkgever de wens van de werknemer respecteren, wat het ook is.’
Belasting
‘De constructie van Unicef lijkt vrij ingewikkeld’, licht Veenhuijsen toe. ‘De werkgever stemt met de werknemer af dat er één of meerdere vrije dagen worden afgekocht, op voorwaarde dat het geld naar Unicef gaat. Deze post stond voor de werkgever toch al als verplichting op de balans. De afkoop wordt dan een verplichte afboeking en geen aanvullende aftrekpost. Er wordt loonbelasting en premie afgedragen aan de Belastingdienst. Omdat het een gift is, mag de werknemer dit aftrekken bij zijn aangifte inkomstenbelasting.’
MVO
Omdat MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, steeds belangrijker wordt, is het fijn om je bedrijfsnaam te kunnen verbinden aan een goed doel. ‘Maar, zo lijkt het alsof de naam van de werkgever verbonden wordt aan Unicef, terwijl het uiteindelijk gaat om een gift van de werknemer. Dat kan voor flink wat onrust binnen een bedrijf zorgen. Voor de werkgever aan de andere kant, kan dit een goede oplossing zijn voor het stuwmeer aan vakantiedagen van het personeel en een mogelijkheid om hun naam aan een goed doel te verbinden. Ik adviseer werkgevers wel om vooraf overleg te voeren met de Belastingdienst.’