Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Werkgever moet voortouw nemen”

Een frisse appel, wie is er niet groot mee geworden? De werknemer van tegenwoordig geeft echter de voorkeur aan een snack om vier uur. Hoog tijd voor een campagne ter promotie van fruit op de werkvloer, vindt AGF Promotie Nederland. "Als extraatje voor de werknemer."

Vanochtend heeft Paul Rosenmöller (zie foto) uit naam van het Convenant overgewicht de campagne Werkfruit gestart. Uiteraard, het zou fijn zijn als de verkoop van fruit een impuls krijgt, maar dat is niet het doel van deze actie, aldus Auke Heins van AGF Promotie Nederland. "We hopen het eten van gezonde voeding op de werkvloer te stimuleren." Daarvoor worden toeleveranciers gestimuleerd om werkgevers te benaderen en wordt er richting diezelfde werkgevers aan promotie gedaan.

Het beschikbaar maken van fruit op de werkvloer gaat verder dan een appel aanbieden tijdens de lunch. Doel van de actie is om het fruit bij wijze van spreken naast het koffiezetapparaat aan te bieden. "Als extraatje voor de werknemers. Dat zorgt voor een positief imago van je bedrijf, je toont inzet en betrokkenheid ten aanzien van de medewerkers. Daarnaast draagt het bij aan de terugdringing van het ziekteverzuim."

Dat laatste is niet wetenschappelijk aangetoond. "Maar iedereen weet dat het gezond is," aldus Heins. "Het is te gemakkelijk om te zeggen dat het niet zo is. Fruit eten verhoogt de weerstand." Dus moet de werknemer aan de appel, de peer, de banaan. Eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar de actie richt zich op de werkgevers. "Zij moeten het voortouw nemen. Ze zullen er veel voor terug krijgen."

Win-win situatie
De campagne wordt gefinancierd door de EU, met 274.000 euro uit het potje appelpromotie. Het is de bedoeling dat na drie jaar meer dan 3000 bedrijven meedoen met de actie Werkfruit. Heins: "Goed voorbeeld doet goed volgen. In eerste instantie denk je er als bedrijf misschien niet aan om het zelf in te voeren. Bedrijven vergeten zichzelf wel eens wat dat betreft."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij het Voedingscentrum en op het kantoor van Productschap Tuinbouw is het idee al getest. Het viel goed bij de werknemers en driekwart van hen eet meer fruit doordat het op het werk nu voor het grijpen ligt. "De werknemers wordt het makkelijk gemaakt, ze eten eerder en meer fruit," aldus een woordvoerder van het Voedingscentrum. "Het management team heeft besloten ermee door te gaan, er gaat een prettige sfeer vanuit en het is gezond. Een win-win situatie dus. Op woensdag moet de voorraad vaak al worden aangevuld."