Volgens de Nederlandse managers zijn Shell en Philips de vrouwvriendelijkste bedrijven die ons land rijk is. Onderzoek van de Volkskrant wijst echter uit dat de praktijk anders is.
Wat brengt een manager ertoe om een bedrijf vrouwvriendelijk te noemen? Die vraag lijkt gerechtvaardigd na het lezen van het onderzoek van de Volkskrant naar de opmars van topvrouwen in Nederland. Eind vorig jaar gaf Management Team het onderzoeksbureau TNS Nipo de opdracht om meer dan 1000 managers te vragen bij welk bedrijf het glazen plafond het dunst is en waar de arbeidsomstandigheden voor vrouwen het gunstigst zijn. Shell eindigde op de eerste plaats. Philips werd tweede. KPN derde. Op de vijfde plaats, op ruime achterstand van Shell en Philips, eindigde Randstad.
Naamsbekendheid en imago
Nu het onderzoek van de Volkskrant, waarbij gebruik gemaakt is van de jaarverslagen van de bedrijven. Hieruit blijkt dat Randstad riant als beste uit de bus komt. Van de 29 beeldbepalende Nederlandse bedrijven die onderzocht zijn, staat Shell 14de, Philips 16de. Van het aantal senior managementposities bij Randstad wordt 46 procent bekleed door een vrouw. Bij Philips is dat 10 procent. De toename van vrouwen in managementposities, zo heeft de krant berekend, bedraagt bij Randstad 6 procentpunten, bij Philips is dat 2. Shell ‘scoort' een daling van ruim 2 procentpunten. Het aantal vrouwen dat afhaakt bij doorstroming naar hogere functies in procenten bedraagt bij Philips 70 procent, bij Randstad is dat 40 procent.
Niet verrassend
Randstad laat bij monde van HR -directeur Ton Hopmans weten dat de resultaten niet echt verrassend zijn als het om Randstad gaat, aangezien "instroomprocessen en het goed selecteren van mensen tot ons vak behoren." Randstad vervult 80 procent van zijn vacatures intern. "Is de instroom goed, dan is de doorstroom dat ook", zegt Hopmans. "Als we een vrouw aannemen geven we haar ook de kans om zich te ontwikkelen tot op een topfunctie. Wij hebben nu topvrouwen in dienst omdat we ze de kansen hebben gegeven. Dat beleid is in het belang van het bedrijf. Het is belangrijk dat een onderneming veel diversiteit herbergt zodat de besluitvorming niet alleen een masculiene, maar ook op een feminiene grond heeft."
Philips
Maar hoe zit dat dan bij Philips? Op ons verzoek om een reactie laat het bedrijf via een woordvoerster een reactie mailen. "Philips vindt het belangrijk om een divers ‘personeelsbestand' te hebben en daarom hebben we een diversiteitprogramma dat geïntegreerd is in al het HR beleid zoals werving en selectie, promotie en talentontwikkeling. In dit kader vinden we het ook belangrijk dat het aantal vrouwen in topposities binnen Philips toeneemt. Op executive level is het aantal vrouwen in vier jaar tijd gegroeid van 4 procent naar 10 procent, meer dan de helft . Is dit voldoende? Nee. Zijn we hier tevreden mee? Nee. We maken vorderingen maar er moet nog veel gebeuren. Onze doelstelling voor 2012 is dat 15 procent van het topmanagement vrouw is."
Conclusie
Een mooi streven. Maar al wordt dat doel gehaald dan nog maakt het van Philips bij lange na niet het bedrijf waar vrouwen de beste doorgroeimogelijkheden hebben. En toch vonden de managers die in opdracht van MT door TNS Nipo zijn geënquêteerd Philips na Shell het vrouwvriendelijkste bedrijf. Het lijkt er dus op dat managers zich bij hun keuzes laten leiden door imago en naamsbekendheid van de organisatie, zoals door onderzoekers wel vermoed wordt.