Gooi Powerpoint de deur uit en leer te denken als een ontwerper. Visualisatie helpt je namelijk te innoveren, zegt Tom Wujec.
De Canadees is pionier in business visualisatie en een innovatieve leider op het gebied van creativiteit en ontwerpen.
Grafisch ontwerpers, gamers, architecten en de hedendaagse film- en animatieindustrie kunnen zich de wereld niet meer voorstellen zonder applicaties als Sketchbook Pro GOEROE VAN DE WEEK
Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.
Deze editie: Tom Wujec
> Overzicht van alle goeroes en Maya. De applicaties zijn ontwikkeld door het bedrijf Autodesk (voorheen Alias) dat gespecialiseerd is in de vervaardiging van 2D en 3D-software om computergraphics te maken.
Maya kreeg in 2003 een Academy Award for Technical Achievement voor de bijdrage aan de filmindustrie. Wujec, die sinds 1996 voor Autodesk werkt in verschillende functies op het gebied van marketing, sales en productmanagement, is verantwoordelijk geweest voor het succesvol naar de markt brengen van de applicaties.
Geestdodende Powerpoint
Wujec (1959) is van oorsprong psycholoog en sterrenkundige. Zo werkte hij een tijdje bij het McLaughlin Planetarium, daarna werd hij creatief directeur bij het Royal Ontario Museum, waar hij diverse interactieve exposities maakte. Van daar was het kennelijk een kleine stap naar de digitale creatieve industrie.
Wujec's theorie is in feite samen te vatten als 'innoveren kun je leren door te denken als ontwerper'. Als je weet hoe het menselijk brein informatie verwerkt, kan je op grond daarvan beter communiceren en samenwerken: “Prototyping, dat is het gesprek dat je aangaat met je idee.”
Een andere tip is om informatie zoveel mogelijk te visualiseren, bijvoorbeeld door post-its op te hangen op een grote muur. Hij pleit er dan ook voor om af te stappen van die geestdodende Powerpoints. Portfolio Wall is zo'n andere applicatie waarbij je door middel van beelden, schetsen en infographics, interactief een presentatie kan geven en die je goed kan gebruiken bij het werken in teams.
Marshmallow challenge
Naast zijn werk bij Autodesk is hij adjunct-professor bij de Singularity Universiteit, een instituut in Sillicon Valley dat summercourses organiseert voor senior ceo's (en politici) die werken in de technologiesector. Wujec is ook bekend geworden van zijn vele presentaties bij Pop!, the Fortune Innovation Summit en TED-talks. In een van die talks toont hij resultaten van zijn bekende ‘marshmallow-challenge’. Dit is een groepsopdracht waarbij elk team met behulp van 20 spaghettistokjes, 1 meter plakband, 1 meter touw en 1 marshmallow in 18 minuten een zo hoog mogelijke toren moet bouwen, met de marshmallow bovenop.
Maya
Als filmbezoeker sla je bij het kijken naar films bijna geen acht meer op wat echt is en wat digitaal is gemaakt. Maar in bijna alle films met special effects kan je er donder op zeggen dat dit gemaakt is met behulp van Maya, de applicatie voor 3D-computergraphics. Denk aan het karakter van Gollum in Lord of the Rings, de Na'vi in Avatar, de ouder en jongere Benjamin Button, Shrek en ga zo maar door; allemaal gemaakt met Maya.
Het is volgens Wujec een van de sterkste en snelste manieren om te testen of een team in staat is om nieuwe ideeën te verzinnen en tot stand te brengen, kortom: om effectief samen te werken en samen te innoveren. In zijn TED-talk laat hij hilarische resultaten van deze challenge zien. Zo blijken net afgestudeerde mba-studenten er heel slecht op te scoren, terwijl 4-jarige kleuters juist prima resultaten boeken. De oorzaak hiervan, zegt Wujec, is dat kleuters niet proberen “de ceo te zijn van Spaghetti Inc.” en dat ze via trial and error verder komen dan mba’ers, die getraind zijn te denken dat één oplossing de juiste is. Overigens blijken ceo’s wel weer relatief goed op de test te scoren. En dan vooral samen met hun secretaresse, dankzij de voor succes cruciale procesvaardigheden van die laatste. Ook interessant: zodra er een beloning in het spel komt, daalt de hoogte van de spaghetti-torens significant.
De Canadees is (co)auteur van vier boeken over creativiteit, ontwerp en verbeelding, waaronder bestseller Five Star Mind.
Lees ook:
-
Innovatie volgens FastCompany
-
De digitale uitdagingen van Disney
- Innovatie is gevaarlijk als strategie