Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

En weer gaan er geruchten dat Amazon.com officieel naar Nederland komt. Hoe kunnen bedrijven zich daar op voorbereiden?

Amazon.com zou in gesprek zijn met Nederlandse uitgevers over het aanbieden van Nederlandstalige e-boeken, wat wellicht een voorbode is voor een officiële Nederlandse lancering van Amazon.nl. Dat schrijft NRCQ. Het is niet voor het eerst dat deze geruchten gaan, dus neem het met een klein korreltje zout. In 2012 stelde Tweakers bijvoorbeeld dat de Amerikaanse grootmacht datzelfde jaar nog een Nederlandse website zou openen, terwijl De Telegraaf al in 2011 speculeerde op de komst van Amazon.com.

Is de Nederlandse markt interessant voor Amazon.com?

Volgens NRCQ is de Nederlandse markt aantrekkelijk voor Amazon.com, omdat e-boeken niet onder de wet op de vaste boekenprijs vallen. Daarnaast kan het bedrijf profiteren van een grote inkoopkracht, waardoor het kan stunten met prijzen. Amazon.com durft wel een gokje te nemen, en kan dat ook. Voor het Amerikaanse bedrijf zijn boeken slechts een klein onderdeel van de totale business en ceo Jeff Bezos (foto boven) staat bekend als iemand die met liefde winst op de korte termijn inruilt voor rendement op de lange termijn. In het verleden zei Werner Vogels, de Nederlandse chief technology officer van Amazon.com, dat Nederland een lastig land voor het bedrijf is, omdat het zo'n kleine markt heeft. 'Maar ik sluit niets uit.'

Moet je bang worden als Amazon.com komt?

De opmars van Amazon.com is indrukwekkend, maar is tot nu toe grotendeels voorbij gegaan aan Nederland. In 2012 onderhandelde het bedrijf al met het Centraal Boekhuis over distributie van Nederlandse boeken, maar wie tegenwoordig Amazon.nl intypt, komt terecht bij de Britse website van het internetbedrijf. Mocht Amazon.com daadwerkelijk naar Nederland komen, dan kunnen Nederlandse bedrijven hun borst nat maken. Uitgevers bijvoorbeeld, omdat ze dan te maken krijgen met een machtige partij die eerder al heeft bewezen niet bang te zijn het hard te spelen. Zo ligt het al een tijdje overhoop met het Franse uitgeefhuis Hachette over de prijs van e-boeken. Maar ook Bol.com, dat de afgelopen jaren ongestoord smart follower mocht spelen, krijgt er dan een geduchte concurrent bij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe belangrijk is lokaal?

Wat te doen tegen Amazon.com? We vroegen het eerder aan vier experts, die ieder vanuit hun eigen invalshoek naar de mogelijke komst van de webwinkel keken. Raymond Spanjar, oprichter van het ooit zo populaire Hyves, kreeg in het verleden bijvoorbeeld te maken met de steeds meer toenemende populariteit van Facebook. Het Amerikaanse bedrijf opende in 2011 een Nederlands kantoor, maar dat maakte voor Hyves weinig uit, aldus Spanjar: 'De belangrijkste strijd was natuurlijk om de gebruikers en die win je vooral door een zo goed mogelijk product aan te bieden. Dan maakt een lokaal kantoor niet zoveel uit. Bij Amazon ligt dat anders, omdat zij ook hun product gaan lokaliseren. Het grootste effect van Facebook op Hyves was al jaren eerder, toen bleek dat het een geduchte concurrent zou worden. Dat zorgde ervoor dat we nog harder werkten aan een beter product, dat we leerden van hun sterke punten en dat we leden meer bij Hyves betrokken.'

De tips voor een goede voorbereiding

Een overzicht van de overige tips die werden gegeven, om voorbereid te zijn op de komst van het Amerikaanse bedrijf:

  • Maak het makkelijker om te winkelen, bijvoorbeeld door parkeerkosten te verlagen
  • Verruim openingstijden
  • Probeer niet op prijs te concurreren
  • Focus op service
  • Buit je bestaande naamsbekendheid uit
  • Ga niet in je eentje de strijd aan, zoek partners in crime
  • Zorg voor een uitstekende productervaring

Meer over Amazon: