Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat kun je doen aan perfectionisme op de werkvloer?

Perfectionisme wordt in sollicitatiegesprekken het meest genoemd als het aankomt op ‘goede’ slechte eigenschappen. Maar moet je als manager blij zijn met al die zeer perfectionistische werknemers?

perfectionisme

Perfectionisme (op de werkvloer) is niet alleen maar slecht, vertelt spreker en trainer Roos Woltering. Er zitten ook diverse goede kanten aan. ‘Zo zijn perfectionistische werknemers vaak enorm betrokken werknemers. Ze streven ernaar om het maximale eruit te halen en zien snel wat er beter kan.’ Maar dat maakt hen ook zeer kritisch en moeilijk om mee samen te werken.

Dat is volgens Woltering precies hoe je luie werknemers creëert. Wanneer zij namelijk constant kritiek over zich heen krijgen van een collega of manager, hebben ze het idee dat ze het nooit goed kunnen doen. Dus waarom zouden ze überhaupt ergens aan beginnen?

Impactverlies op de werkvloer

Perfectionisme komt niet alleen voor bij werknemers, ook veel managers hebben hier een handje van. ‘Het nadeel van perfectionisme is dat je voornamelijk veel dingen verliest’, legt Woltering uit.

Tijdverlies, energieverlies, maar ook impactverlies. Je wilt als manager juist voorkomen dat je veel tijd en energie kwijt bent aan dingen die weinig impact maken. Maar je wilt wel alles perfect doen.

Vraag jezelf liever af of dat verschil tussen perfect en iets minder perfect nog wel rendement oplevert. Moet het echt een 10 zijn? Of is een 7,5 ook goed?

Grootste frustratie is geen waardering van je werk

Hoewel perfectionisten op de werkvloer heel goed zijn in initiatief nemen, zijn ze minder goed in dingen samen doen en hebben ze vaak geen oog voor wat er al goed is. Het stugge ‘zo moet het’-beeld kan er dan voor zorgen dat je uit angst ergens niet mee begint. Of dat je juist alles alleen gaat doen, omdat je het moeilijk vindt om iets uit handen te geven.

Dat is een valkuil: iets perfect willen doen kost ongelofelijk veel tijd en voegt vaak weinig waarde toe. De grootste frustratie van perfectionisten is niet voor niets dat hun harde werken niet gezien wordt.

Je stopt enorm veel tijd in dat ene project, maar niemand merkt het op of geeft je de waardering die je gevoelsmatig verdient.

Perfectionisme en kwetsbaarheid

Volgens Brené Brown, onderzoekshoogleraar en auteur, hangt perfectionisme sterk samen met een gebrek aan kwetsbaarheid. Je ‘durft’ bijvoorbeeld niet kwetsbaar te zijn op de werkvloer, want stel je voor dat jij een deadline niet haalt en jouw collega wel. Of dat jij die afdeling niet aankunt en jouw baas je uiteindelijk van het project haalt.

Eindeloos streven naar perfectionisme

Brown legt uit dat dit te maken heeft met jouw ego: die vindt kwetsbaarheid een zwakte. Als je jouw perfectionisme op de werkvloer meer wilt loslaten, of op de juiste manier wilt inzetten, is het belangrijk om te zien dat je met minder ook genoegen kunt nemen.

En dat minder soms zelfs een beter eindresultaat oplevert dan eindeloos te blijven streven naar perfectie. En dat, zoals Brown aangeeft, imperfectie juist een kracht is. Die kracht uit zich door moedig te zijn.

Geef als manager het goede voorbeeld

‘Durf te laten zien dat falen erbij hoort, dat jij ook soms dingen moet doen die je ingewikkeld vindt, wees eerlijk over wat je wel en niet weet.’

Bovendien krijg je als manager wat je managet. Je kunt niet van jouw collega’s openheid en eerlijkheid verwachten, terwijl jij iedereen altijd tot op het kleinste detail controleert. Of een gezonde privé-werkbalans nastreven, maar zelf de eerste zijn die voor 8 uur ’s ochtends het team overspoelt met mailtjes. Zo geef je het verkeerde signaal af en bereik je juist het tegenovergestelde.

Optimalisme de werkvloer

Als tegenhanger voor de perfectionisme noemt Woltering het optimalisme. Een optimalist stelt zichzelf twee vragen: waarom doe ik dit? En: voor wie doe ik het? Het antwoord op die laatste vraag is bij perfectionisten zeer vaak: voor jezelf. Praat met jouw werknemers over de verwachtingen op de werkvloer. Waar kiezen jullie voor en waarom?

Hier kun je als manager een grote rol in spelen. Zo kun je met jouw werknemers steeds zien of iets de organisatie daadwerkelijk dient, of dat het jouw werknemers onnodig veel tijd en energie kost.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer weten? Roos Woltering zal tijdens de training ‘Van perfectionist naar optimalist‘ uitleggen waarom perfectionisme een mooi streven is, maar meestal niet realistisch. Leer daarom als een optimalist te denken, om tijdwinst en gemoedsrust te realiseren.

Meld je aan