Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Het zijn lastige tijden voor retailers. Kan de winkelstraat blijven bestaan of sterft de fysieke winkel uit? Zo denken jullie erover.

Recentelijk gaven we 4 redenen om je fysieke winkel te sluiten en vroegen we vervolgens hoe jullie hierover denken. Een bloemlezing van de reacties vind je hieronder.

De kwaliteiten van een fysieke winkel:

1. Winkels zijn een beleving

'Winkelen is een beleving en dat die je niet vanachter je computer', schrijft Edward Hemel. Vele lezers sluiten zich bij hem aan. Frank Gruizinga zegt: 'Het winkelen verandert deels in entertainment en belevenis.' En Erna van Poppel stelt bijvoorbeeld: 'Door een winkel lopen en rondkijken is toch nog net iets anders dan online shopping. Er valt bijvoorbeeld niks te voelen of te ruiken op internet. Winkels met echte aandacht voor hun clientele zullen het mijn insziens redden.' Jos Schuurmans tipt: 'Retailers kunnen hun voordeel doen met de mobiele trend door in te spelen op de sociale en fun-aspecten van fysiek winkelen.'

2. Winkels zorgen voor sociale gelegenheden

Een rondje door het winkelcentrum doe je samen, schrijft Mariëlla Angel. 'Winkels zullen blijven bestaan, omdat we als mens behoefte blijven houden aan sociale contacten en vaardigheden.' Het probleem van veel retailers is volgens haar dat ze onvoldoende een relatie weten op te bouwen met hun klanten. Het is iets wat je ook bij de banken ziet, waar – als er al een kantoor in de buurt is – elke keer weer een andere persoon achter de balie zit om je te helpen. Angel: 'Zaken wil je met een handdruk bevestigen.' Orlando Praag sluit zich bij haar aan. Hij schrijft: 'Zonder fysieke winkels en openbare gelegenheden is er buiten het reizen van A naar B geen reden om je te begeven in de openbare ruimte. De afwezigheid van deze faciliteiten maakt sociale cohesie onmogelijk.'

3. Winkels kunnen je verrassen

Winkels zijn flexibel en kunnen je verrassen, zegt Irving Voster, en daarin worden ze alleen maar beter. 'Zelfs online winkels willen nu vaak een flexibele locatie waar producten zichtbaar zijn. De vernieuwing in de winkelstraat zal vooral uit de hoek van pop up- en conceptstores komen, denk ik. Die zijn flexibel, en dat geeft dynamiek.' Steven Petersen sluit zich bij Voster aan, hij ziet ook dat er steeds meer winkels ontstaan die on- en offline combineren. 'Fysieke winkels zijn veel beter in staat om een sfeer neer te zetten, de consument van persoonlijke informatie te voorzien en een hoge vorm van beleving te creëren.'

4. Winkels zorgen voor een florerende economie

Het is wederom Orlando Praag die beschrijft dat de economie belang heeft bij fysieke winkels. 'Ze investeren in hun directe omgeving in de vorm van banen, sponsoring en deelname aan initiatieven. Zonder MKB'ers hangen er geen lichten meer in de winkelstraten buiten de straatverlichting, wordt er geen avondvierdaagse georganiseerd, valt lokale media weg door gebrek aan advertentiegelden, is er minder duurzaam werk voor jongeren, is het onveilig in de openbare ruimte, et cetera.' Daarnaast, stelt Praag, zou er zonder lokaal ondernemerschap in Europa geen enkel dorp en geen enkele stad tot stand zijn gekomen. 'Zonder winkels en andere openbare gelegenheden gaan mensen verder uit elkaar wonen en werken. Sociale cohesie correleert met economische belangen.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
5. Winkels breken de macht van eBay en Facebook

Wil je de lokale retailer overeind houden, of enkele grote internationale spelers in het zadel helpen/houden? Dat is de vraag die G.L. Nieuwenhuijse oproept: 'Je moet niet te afhankelijk zijn van een paar partijen op het internet, die alles gaan besturen. Denk aan eBay en Facebook. Wat als Google uitvalt? Of nog gekker: als er een echt grote 'storing' is in crisistijden. Dan is er ineens niets meer.' Plus, schrijft Fred Koning, een winkel is ook best praktisch: 'De stadscentra worden doods wanneer de winkels uit het centrum (of in het geheel) verdwijnen. En met alleen ketens is er niets meer te kiezen. Dan wordt je gedwongen om op het internet wat leuks te zoeken.'

6. Winkels bieden gemak bij het passen

Nog meer praktische redenen voor het behoud van fysieke winkels komen voornamelijk van vrouwelijke lezers van MT.nl. 'Vrouwen willen wel eens een dagje uit', schrijft er een. 'Het is gezellig om uit winkelen te gaan met een vriendin of met je dochter', schrijft de ander. En, ook niet onbelangrijk: 'Het is prettiger om te passen in een fysieke winkel, in plaats van dat je meerdere maten, kleuren en/of modellen bij een webwinkel moet bestellen en daarna moet terugsturen.'

Meer over retail: