Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen willen geen mannenbaan

Vrouwen vinden een baan in een mannensector nog steeds niet aantrekkelijk. Werkgevers doen niet genoeg moeite doen om vrouwen in dienst te nemen en te houden.

Zicht op het vrouwelijk potentieel ontbreekt, nut en noodzaak om vrouwen aan te nemen worden nog nauwelijks gevoeld. Dat blijkt uit onderzoek van twee ministeries dat maandag wordt gepresenteerd. De onderzoekers bekeken honderd bedrijven, waar mannen oververtegenwoordigd zijn. Het gaat dan onder meer om bedrijven die zaken doen in de bouw, industrie, metaal en ICT.

Driekwart van de ondervraagde ondernemingen gaf aan dat van het totale personeel minder dan 10 procent vrouw is. Uitzonderingen zijn voortrekkers als Shell en IBM, concluderen de onderzoekers. De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Sociale zaken en Werkgelegenheid hebben samen een reeks pilotprojecten opgezet die moeten zorgen dat er meer vrouwen in de mannenwereld gaan werken.

Geen concrete plannen
Volgens de onderzoekers moeten de campagnes vooral bedrijven en opleidingen activeren. Die moeten ervoor zorgen dat vrouwen solliciteren en in de sector aan het werk blijven. Overigens hebben de werkgevers niet de indruk dat er meer dames bij hen komen werken als zij zorgen voor flexibelere werktijden en kinderopvang.

Concrete plannen om vrouwen te gaan werven, hebben de meeste ondervraagde bedrijven niet. Acht van de tien werkgevers stelde niet specifiek te gaan werven. De bedrijven denken dat inzet op het onderwijs uiteindelijk zal leiden tot meer vrouwen in de verschillende bedrijfssectoren.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.