Managers opgelet: steeds meer vrouwen frauderen op de werkvloer. De directeur van Hoffmann bedrijfsrecherche geeft advies om fraude aan te pakken.
In een kwart van de gevallen van diefstal en fraude die Hoffmann Bedrijfsrecherche onderzocht was een vrouw de dader. In 2007 was dat nog in elf procent van de gevallen. Dat schrijft het AD op basis van cijfers van Hoffmann over 2008, die verder nog niet vrijgegeven zijn. Hoffmann behandelt circa duizend zaken per jaar.
Hoge nood
"Een mogelijke verklaring is het simpele feit dat meer vrouwen zijn gaan werken", zegt directeur Jos Meekel in de krant. Het aandeel werkende vrouwen is tussen 1996 en 2007 toegenomen van vijftig naar zestig procent. Eerder waren het vooral de mannen die wel in waren voor wat fraude en diefstal links en rechts. "Maar kennelijk verschuiven de normen en waarden", zegt Meekel in het AD. Vrouwen gaan een stuk subtieler te werk en geven hun misdraging minder gauw toe. Geld is de grootste drijfveer voor het plegen van fraude. Maar ook het feit ‘dat het zo makkelijk gaat' werkt het in de hand.
Oneerlijker
Hoe moet u daar nu mee omgaan? Diezelfde Meekel geeft raad in de Intermediair PW special over fraude en diefstal op de werkvloer. Allereerst stelt hij u gerust: het is niet zo dat werknemers tijdens een recessie oneerlijker worden. Bedrijven zijn alleen de afgelopen tijd alerter geworden. Waar managers vorig jaar nog over kleine voorvallen heenstapten, besluiten ze nu vaak wél onderzoek te laten doen. "De voornaamste reden daarvoor is het feit dat wanneer een werkgever kan aantonen dat een werknemer fraude heeft gepleegd, hij een handvat heeft om afscheid te nemen."
Gebeurt niets
Dat betekent automatisch dat wanneer de economie weer opbloeit en personeel weer lastiger te vinden is, menig manager een hoop door de vingers ziet. Volgens Meekel wordt interne diefstal vaak wel geregistreerd als het goed gaat in een bedrijf, maar gebeurt er verder weinig mee. "Want als je dat intern wilt onderzoeken, kost dat ook geld. Dus dan is het: laat maar zitten, we zijn druk met ondernemen, laten we daar maar mee doorgaan." Daardoor kunnen dieven en frauders soms tijdenlang ongestood in het bedrijf blijven rondlopen.
Onterechte declaraties
En dat is erg, vertelt Meekel verderop in het artikel. Ook als de medewerker verder goed zijn werk doet. Het zorgt namelijk voor kopieergedrag. Zeker als de baas het doet, is dat voor anderen een vrijbrief om ook eens wat spullen mee naar huis te nemen of onterechte declaraties in te dienen. "Mensen gaan er toch over praten tijdens de lunch of als ze buiten een rondje lopen. En dan kan verkeerd gedrag zich als een vlek over de organisatie verspreiden."
Duidelijke afspraken
Uw taak is dus: declaraties goed controleren. Maar dat is niet het enige dat u kunt doen om gesjoemel te voorkomen. Stel ook goede gedragsregels op. Dat begint heel simpel als: hoe laat wordt iedereen verwacht, welk soort kleding is gepast en hoe dient men om te gaan met spullen van het bedrijf. "Als je als werkgever voldoende duidelijk bent over de interne afspraken en de directie gedraagt zich ook integer, dan bereik je vaak heel veel. Mensen hebben gewoon behoefte aan duidelijkheid. Je moet laten zien waar de grenzen liggen. Maar we weten ook wel dat zoiets voor bedrijven vaak een hele klus is. Dan stel je regels op, en dan begint de discussie: moet dat nou, het gaat toch goed?"
Vraag het werknemers
Bent u tot slot benieuwd naar de gaten in uw systeem? Dan hoeft u niet direct een recherchebedrijf in te schakelen, suggereert Meekel. "Maak met name gebruik van de mensen die er werken. Want die hebben kennis van zaken, die weten wat er gebeurt. Vraag mensen wat de gaten in het systeem zijn: hoe zou jij het doen? Dat vinden ze een rare vraag. Maar je ziet toch dat mensen dan zeggen: ‘als ik het zó zou doen, dan zou het lang duren voordat iemand het zou ontdekken'."