Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voordeur open, achterdeur dicht.

Michel de Lassacquère, algemeen directeur van Unique Nederland, schrijft over het werven en behouden van personeel op een krappe arbeidsmarkt.

Het is vrijdag de 31ste en één van uw medewerkers vraagt of u even tijd heeft. Na een kort relaas over doorgroeimogelijkheden, werkdruk en geen mogelijkheid voor parttime werken, vertelt hij u dat hij zijn baan opzegt. Hij heeft een nieuwe uitdaging gevonden bij één van uw belangrijkste concurrenten.

U hoort hem nog zeggen dat hij nog twaalf vakantiedagen over heeft en dat zijn laatste werkdag over twee weken zal zijn. U heeft een goedlopend bedrijf en u weet dat u al uw medewerkers hard nodig heeft. Deze situatie zal u niet vreemd in de oren klinken.

Vaak zijn het simpele redenen waarom uw werknemers besluiten naar een nieuwe functie uit te kijken. Zeker op dit moment. De markt trekt aan én uw productiviteit stijgt. Voordat het personeelsbestand echt uitgebreid wordt, probeert u het eerst nog te redden met de bestaande populatie en wordt het uiterste uit hen gevraagd. Daarna zet u uw vacatures uit voor extra personeel, maar het duurt opeens veel langer voordat u de juiste kandidaten vindt…

De wervingsoorlog op de arbeidsmarkt is weer begonnen: vacatures in vaste banen staan steeds langer open. Binnen Unique signaleren we nu al een stijging van 40 procent in vaste banen ten opzichte van 2005. De arbeidsmarkt is weer flink in beweging, de mobiliteit neemt toe, jobsites noteren maand na maand meer vacatures en (vak)bladen profiteren van de extra inkomsten die zij uit de personeelsadvertenties genereren. Werknemers kijken weer rond, hebben minder angst om te wisselen van baan en worden vaak gestimuleerd door de verhalen van collega’s en vrienden.

Multinationals hadden dit al eerder in de gaten en speelden hier al eerder op in; zij zijn al ruim 1,5 jaar bezig met het werven van nieuwe medewerkers. Dit geldt echter niet voor alle bedrijven. Veel mkb-bedrijven zijn pas sinds kort begonnen met werven en kampen nu met een personeelstekort.

De voordeur voor nieuw personeel staat weer wijd open. Wilt u zich niet totaal in de wervingsoorlog storten, wat raadzaam is, dan is het nu zaak om te zorgen dat u de achterdeur sluit alvorens u de voordeur voor nieuw personeel openzet.

Tijd om nog meer aandacht aan uw personeel te besteden. In mijn mening zijn er drie hoofdoorzaken waarop het goed of fout kan gaan. Het salaris, de balans tussen werk en privé en de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie. Maak de rekensom maar eens. Als je iemand opnieuw moet gaan inwerken: de wervingskosten en het verlies aan kennis en expertise kost misschien wel maanden voordat je het verschil weer hebt terugverdiend.

Ga in gesprek met uw medewerkers en wacht niet af. Misschien is die promotie in uw ogen nog net iets te vroeg, die opleiding te duur, of dat part-time verzoek niet handig, maar behoudt u wel daarmee wel uw gewaardeerde medewerker. Staat uw achterdeur ook open?

Michel de Lassacquère
algemeen directeur van Unique Nederland

De column gaat naar Jeroen van Wilgen, hoofd Marketing & Communicatie van Sargas.

De vraag aan hem is: “Hoe kunnen organisaties het arbeidspotentieel van starters beter benutten?”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.