Waarom stapt een telecombedrijf in contactloos betalen? Een interview met Sabine van Loon (Vodafone) over de mobiele betaalplannen.
In de kantine van het Amsterdamse Vodafone-kantoor bestelt Sabine van Loon een cappuccino door haar smartphone boven een pictogram te houden. Met een druk op haar touchscreen bevestigt ze de betaling. Van Loon, head of consumer services bij de Nederlandse tak van het telecombedrijf, zegt dat het een interne pilot is, bedoeld om uit te leggen wat de mogelijkheden van de NFC-technologie zijn. Vorige maand lanceerde Vodafone de SmartPass in Nederland, een dienst waarmee klanten én niet-klanten dankzij NFC contactloos kunnen betalen met hun mobiele telefoon. Een app houdt alles bij. Het bedrijf kwam ook met de Wallet, een onderliggend platform dat alleen voor Vodafone-klanten beschikbaar is en bedoeld is als virtuele portemonnee.
4 vragen beantwoord over de mobiele betaalplannen van Vodafone:
1. Waarom stapt Vodafone in contactloos betalen?
Nederland is na Duitsland en Spanje het derde land waar Vodafone de SmartPass en Wallet introduceert. Het bedrijf wilde hier de eerste zijn met een dienst rond contactloos betalen, vertelt Van Loon. Nederland is voor Vodafone niet het derde land qua omvang, maar door de hoge smartphonepenetratie en het feit dat we gewend zijn met weinig contant geld op zak te lopen, is dit toch een interessante markt. Ook het feit dat er op steeds meer plekken betaalterminals komen waarbij contactloos betaald kan worden, heeft ervoor gezorgd dat Vodafone de SmartPass naar Nederland brengt.
Van Loon: 'Nu kun je al op 30.000 locaties contactloos betalen, eind dit jaar zal dat zijn gegroeid naar 60.000. Dus het gaat ineens heel hard, er is momentum. Je ziet dat de markt in beweging komt en daar willen wij graag aan meedoen.' Vodafone heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat smartphones onmisbaar zijn geworden voor mensen: 80 procent van de respondenten zegt rechtsomkeert te maken als het mobieltje is vergeten, terwijl slechts 50 procent terug naar huis gaat als de portemonnee is vergeten. Van Loon: 'De mobiele telefoon heeft veel zaken in het leven makkelijker gemaakt en wij denken dat betalen met je mobiel dat ook zal doen.'
2. Waarom is de dienst ook voor niet-klanten beschikbaar?
De SmartPass-app kan ook gebruikt worden door mensen die geen klant van Vodafone zijn. De app werkt dan via een NFC-sticker die je op je mobiel kunt plakken – alleen Vodafone-klanten kunnen een NFC-toestel met een NFC-simkaart van Vodafone krijgen. Vodafone zegt de SmartPass open te stellen, omdat het betalen met smartphone snel groter wil maken. De SmartPass kost na de eerste 12 maanden 12,95 per jaar, dus zorgt voor extra omzet – ook een goed argument voor openstelling. Daarnaast kan het een dienst zijn die nieuwe klanten werft, want de onderliggende Wallet is wél alleen voor Vodafone-klanten beschikbaar. In de Wallet wil Vodafone allerlei diensten toevoegen, zoals de mogelijkheid om loyaliteitskaarten (zoals de Gall & Gall-kaart) te gebruiken.
Zo moet de Wallet een virtuele portemonnee worden, waar klanten dadelijk zelfs hun bankkaart in kunnen plaatsen. Van Loon: 'Wij weten dat onze klanten niet alleen zullen betalen met de SmartPass, we willen alle soorten betalingen faciliteren.' De SmartPass moet gezien worden als een van de betaalkaarten in de Wallet, zegt Van Loon. Gebruikers kunnen vervolgens zelf kiezen welke kaart voor welk moment wordt gebruikt. 'We hebben al een contract afgesloten met ICS, hun World Card is de eerste kaart die ook in de Wallet gestopt kan worden. En we gaan graag in gesprek met de banken.' Volgens Van Loon ziet Vodafone in Spanje dat klanten uit eigen beweging naar banken stappen, met de vraag of hun betaalkaart kan worden toegevoegd aan de Wallet.
3. Wil Vodafone je nieuwe bank worden?
Nee, zegt Vodafone, wij willen geen bank worden. Van Loon: 'Wij zijn geen bank en hebben ook niet de ambitie om een bank te worden.' Vodafone werkt in alle landen samen met Visa en Wirecard, die de afhandeling van al het betalingsverkeer regelen voor het telecombedrijf. Vodafone wil dus geen bankje spelen, maar wel een vervanger voor je portemonnee bieden. Van Loon: 'We willen een stap verder gaan dan contactloos betalen. Voor ons zit het in het faciliteren van gemak en dan gaat het niet alleen om betalen, maar ook om loyaliteitskaarten en op termijn zaken als vervoer en tickets. Dit is de eerste stap. Ons idee rond de Wallet is dat het alles kan vervangen dat je op dit moment in je portemonnee hebt zitten.'
Vodafone wil de diensten stap voor stap uitbouwen, betalen met je mobiel is slechts een basis. Waarom is niet gewacht met lancering totdat de Wallet compleet was? Van Loon: 'De eerste iPod was wit, dik en had een ratelende draaischijf. Als je wacht totdat je het volmaakte product hebt, kun je wachten tot Sint Juttemis. Op een gegeven moment moet je zeggen: dit is het product waarmee we live gaan. Vervolgens kun je het verder ontwikkelen.'
4. En wat doet de concurrentie?
Vodafone zegt geen inzage in de transacties te krijgen en kan dus ook geen data verzamelen over wat klanten kopen. Deze gegevens hebben Nederlandse banken als Rabobank, ING en ABN Amro in principe wel. Alledrie kijken zij ook naar de mogelijkheden van contactloos betalen. ING en ABN Amro rustten hun betaalpassen uit met een NFC-chip, terwijl Rabobank later dit jaar een eigen Wallet gaat introduceren. Van Loon: 'In Nederland is contactloos betalen nog een beetje pionieren.' Hoopt Vodafone ook niet dat klanten het telecombedrijf langzaam maar zeker het imago van een bank gaan toedichten? Nee, zegt Van Loon. 'Wij maken slechts mobiel betalen mogelijk. Kijk naar de creditcard van De Bijenkorf, dat is ook gewoon een partnership met ICS. De Bijenkorf is ook geen bank.'
In het verleden werkten Nederlandse telecombedrijven en banken samen onder de naam Sixpack aan een NFC-oplossing, maar die samenwerking implodeerde enkele jaren geleden, waardoor er nu op verschillende eilandjes wordt gewerkt aan contactloze betaaldiensten. Visa doet het dus met Vodafone, terwijl MasterCard en KPN samen met ING, ABN Amro en Rabobank een pilot in Leiden hebben gedaan. T-Mobile, dat in 2011 uit Sixpack stapte, vertelt via een woordvoerder tegen MT dat het mobiel betalen blijft volgen. 'Als we kansen zien op deze markt dan zullen we daar goed naar kijken.' Op dit moment heeft het bedrijf 'niets concreets te melden', waardoor Vodafone dus een voorsprong kan nemen. Van Loon: 'Over enkele jaren zullen al onze klanten op de een of andere manier gebruik gaan maken van contactloos betalen. We geloven dat dit zoveel gemak biedt, dat de adoptie hard zal gaan.'
Meer over het nieuwe betalen?
-
Albert Heijn doet ook contactloos, maar niet met smartphones
-
NFC hoeft helemaal niet door te breken
-
Komt de belofte van betalen met je mobiel uit?