Wie de aandacht van zijn publiek grijpt én vasthoudt, heeft goud in handen. Vijf tips op een rijtje.
Hoe grijp je de aandacht van een publiek, team of potentiële klant? En hoe houd je die aandacht vervolgens ook goed vast? Wie de kunst van het boeien verstaat, heeft goud in handen: om mensen te inspireren, motiveren, iets te verkopen of een gevoel van betrokkenheid te creëren.
Journalist en ondernemer Ben Parr schreef er onlangs zelfs een boek over: Captivology: The Science of Capturing People’s Attention en muntte er met zijn 'captivology' ook nog een leuke term voor. Want natuurlijk zijn er allerlei trucs om de aandacht van mensen te grijpen en ze geboeid te houden. Soms subtiel, soms bijna even plompverloren als een rode vlag voor iemands neus zwaaien. We zetten de beste en meest verrassende aandachtstrekkers op een rij.
#1. Wees onverwacht
Verras je publiek, doe iets onverwachts en je hebt de aandacht, zegt Parr. Als voorbeeld noemt hij de Amerikaanse televisieserie Game of Thrones. De serie weet seizoen na seizoen zijn kijkers te boeien omdat het niet de geijkte vertellijnen volgt waarbij de belangrijkste hoofdpersonen toch altijd wel overleven. Zo niet in Game of Thrones waarbij de helden bij bosjes vallen en ook niet alleen maar in de slotaflevering. ‘Zo houd je de aandacht vast’, zegt Parr. Goed, de vergelijking met een kantooromgeving lijkt misschien wat ver vergezocht. Minder drastisch kan het ook. Doe bijvoorbeeld iets afwijkends aan waardoor je opvalt, zegt Parr. Stel bewust een onverwachte vraag. Doe een vergadering wandelend in plaats van zittend rond de tafel.’ Het kan zelfs heel simpel zijn: op het juiste moment die rode das omdoen in de zee van blauwe en grijze kantoorkleding.
#2. Val in herhaling
Alsmaar herhalen lijkt een manier om de aandacht van anderen juist heel snel te verliezen. Niks nieuws aan de horizon tenslotte. Maar een boodschap die constant wordt herhaald, komt op een bepaald moment wel aan. Het wordt zelfs de waarheid, zo stelden Lynn Hasher en David Goldstein, twee hoogleraren psychologie van de Universiteit van Toronto, vast in hun inmiddels klassieke studie uit de jaren zeventig. De participanten van het onderzoek moesten een reeks statements beoordelen op waar of onwaar. Door bepaalde uitspraken te blijven herhalen, werden ze steeds vaker als waar beoordeeld. Ons referentiekader bepaalt namelijk of we aan bepaalde ideeën aandacht besteden en ze omarmen. En dat referentiekader kun je beïnvloeden door de kunst van de herhaling.
#3. Toon handpalmen
Allan Pease, hoogleraar psychologie aan de ULIM International University legt in zijn TEDtalk van een paar jaar terug uit hoe je de aandacht van mensen grijpt en ze vervolgens kunt overtuigen te doen wat jij wilt; op een enthousiaste en toeschietelijke manier, puur dankzij de juiste lichaamssignalen. De kracht ligt daarbij volgens hem – letterlijk – in de palm van je hand. Benader je mensen namelijk met de handenpalmen omhoog, dan voelen ze zich niet bedreigd, niet geïntimideerd en niet gecommandeerd. Zelfs wanneer je bevelende bewegingen maakt en een opdracht geeft. Het maakt de toehoorder juist welwillend, ze voelen zich betrokken. Maak je dezelfde bewegingen met de handpalmen naar beneden gedraaid dan voelt de ander zich wel degelijk gecommandeerd en is de wil om mee te werken weg. Pease: ‘Zijn de handpalmen zichtbaar, dan komt een spreker over als laid-back, vriendelijk en innemend en is men bereid een voorstel dat wordt gedaan aan te nemen.’
#4. Bied een warme drank aan
Een kopje koffie of glas water aan het begin van een gesprek aanbieden, is natuurlijk altijd een vriendelijk gebaar. Maar het is ook een manier om je gesprekspartner te beïnvloeden en zelfs te manipuleren in zijn of haar gevoel jegens jou. Dat bleek in ieder geval uit een onderzoek van John Bargh, hoogleraar psychologie aan Yale, en Lawrence Williams, assistant professor marketing van Leeds School of Business. Ze ontdekten dankzij diverse experimenten dat mensen een vreemde als veel vriendelijker en warmer inschatten wanneer ze een warme drank in handen hebben. Houden ze echter een koude drank vast, dan beschouwen ze hun gesprekspartner juist als een stuk killer, dan wanneer ze van hun kopje warme thee nippen. ‘Mensen zijn nu eenmaal ontzettend gevoelig voor signalen uit hun omgeving', zo legt Williams uit. De relatie tussen fysieke temperaturen en interpersoonlijke warme of koude gevoelens is geen toeval. Het laat zien hoe ons brein werkt, en dat een fysiek signaal van buitenaf impact heeft op het psychologische resultaat.
#5. Speel in op de drang naar erkenning
Onze zucht naar erkenning vormt een belangrijke drijfveer, zowel op werk als privé. Het is een trigger om de aandacht te krijgen, zo legt Parr uit. Mark Zuckerberg speelde hier volgens Parr op slimme manier op in met zijn Facebook. ‘We gaan naar Facebook op zoek naar erkenning en bevestiging van anderen, en we blijven er maar voor terugkomen. Laat je een slim geschreven bericht achter dan vind je de erkenning heerlijk als honderd ‘likes’ volgen. We geven nu eenmaal graag aandacht, wanneer anderen aandacht aan ons besteden en dat is waarom Facebook zoveel aandacht krijgt.’