Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verstuur een succesvolle marketingmail

E-mailmarketing is een veelgebruikte methode om een product of dienst bij (potentiële) klanten onder de aandacht te brengen. Het geheim van een succesvolle nieuwsbriefcampagne.

 

E-mailmarketing is een effectief marketingmiddel om uw doelgroep te bereiken. U kunt een mailing inzetten voor veel verschillende doeleinden, waaronder het versterken van bestaande relaties, nieuwe klanten werven of om het imago van uw bedrijf te verbeteren. Maar hoe zorgt u dat uw campagne daadwerkelijk bij de juiste personen aankomt en gelezen wordt? Vijf tips.

1. Bepaal de reden van verzending

Zomaar een mailing verzenden zult u niet gauw doen, maar heeft u er goed over nagedacht wat u met de campagne wilt bereiken? Wilt u een bepaald aantal nieuwe klanten werven, producten verkopen of pageviews halen? Of wilt u dat klanten kennis nemen van specifieke informatie over uw bedrijf, dienst of product? Door de gewenste doelen zo nauwkeurig mogelijk te formuleren, kunt u achteraf exact meten of de doelstellingen gehaald zijn. Wanneer u de online campagne op een later tijdstip herhaalt of er een vervolg aan geeft, kunt u ook analyseren wat er anders moet om het tot een (groter) succes te maken.

2. Verzamel e-mailadressen

Voor e-mailmarketing heb je mailadressen van (potentiële) klanten nodig. De snelste methode om veel e-mailadressen te krijgen is een adressenbestand aankopen. Het gevaar daarvan is dat u niet zeker weet of deze mensen tot uw doelgroep behoren, of het wel echte adressen zijn en of de ontvangers toestemming hebben gegeven om uw mail te ontvangen.

Leg daarom zelf een adressenbestand aan. Vraag aan de klanten waarvan u nog geen mailadres heeft of ze interesse hebben in uw digitale mailings. Vergezel dit verzoek eventueel met een speciale actie om de verleiding het mailadres af te staan te vergroten. Verder kunt u tijdens de (telefoon)gesprekken met klanten vragen of ze via de mail op de hoogte gehouden willen worden. Maak een speciale bak voor visitekaartjes tijdens beurzen waardoor mensen zich kunnen abonneren op uw mailings. Tot slot is sociale media een goede methode om nieuwe abonnees te werven.

3. Maak een inhoudelijk goede mailing

U wilt natuurlijk dat de mailing gelezen wordt. Internetters zijn gehaaste lezers. Weet u niet binnen een paar tellen de aandacht te trekken, dan bent u de online lezer kwijt. Daarom is het van belang dat de nieuwsbrief een pakkende onderwerpregel, intro en duidelijke call-to-action heeft. Houd de onderwerpregel kort en uitnodigend en schrijf een korte intro waarin u snel ter zake komt. Zorg daarnaast in de mailing voor een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld een grote button waarop staat ‘meer informatie’, ‘koop nu’ of ‘reserveer’.

4. Spreek de lezer aan

Geef de teksten vooral een persoonlijk tintje. Klanten openen een mail sneller wanneer deze persoonlijk aan hen is gericht. De techniek maakt het tegenwoordig mogelijk om bijvoorbeeld automatisch de naam van de ontvanger in de kop van de nieuwsbrief of in de mailing zelf te zetten. Maak daar zeker gebruik van.

5. Omzeil spamfilters

Mail die in de spambox van een ontvanger terechtkomt, wordt niet gelezen. U kunt het niet helemaal voorkomen, maar er zijn een aantal zaken die de kans verkleinen dat uw mail als spam wordt aangemerkt. Gebruik allereerst een bestaand e-mailadres, dus geen no-reply-adres om de mailing vanaf te verzenden. Zorg dat de verhouding afbeelding versus tekst goed zijn. Een goede verhouding is maximaal één afbeelding per paragraaf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Let er op dat u in de gehele mailing geen spamgevoelige woorden gebruikt. Ook een overvloed aan hoofdletters, uitroeptekens en onnodige spaties verhogen uw spamrating. Daarnaast checken veel spamfilters tegenwoordig de mailings op een duidelijke afmeldfunctie. Is deze afwezig, dan verdwijnt de mailing in de spambox.

 

Lees het complete stappenplan over e-mailmarketing op ondernemerinbusiness.nl.
Dit artikel is gemaakt met medewerking van Michael Linthorst, managing partner bij Copernica, leverancier van marketingsoftware.