Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verkoop A-merken vergroot omzet Action

Ondanks dat prijsvechter Action vooral bekend staat om haar budgetmerken, weten ook A-merken de winkel steeds vaker te vinden. Laatstgenoemd feit zorgt voor een groei in de omzet.

De Action is ongekend populair in Nederland: zo'n driekwart van alle huishoudens koopt bij de winkel. Ook het buitenland is gecharmeerd van de keten: in zes landen zijn 840 winkels actief. Ceo Sander van der Laan, die sinds een jaar voormalig topman Ronald van der Mark vervangen heeft, verklaart aan Het Financieele Dagblad dat er met die cijfers de weg open ligt naar merken. 'Er zijn leveranciers die met ons meegroeien. Dat zien grote A-merkfabrikanten, die in toenemende mate de weg naar Zwaagdijk weten te vinden, waar de Action zijn oorsprong vond in 1993.’ Action draaide vorig jaar een omzet van bijna 2 miljard, en groeit gestaag verder. Het jaar daarvoor werd er 1,5 miljard omgezet. Volgens Van der Laan is dat voor een deel te wijten aan het snel openen van winkels, maar ook aan de lage prijs van de producten. 'De gemiddelde prijs van een artikel is €1,72,' aldus Van der Laan, die eerder algemeen directeur bij Ahold was. Wekelijks komen zo’n 150 nieuwe ­artikelen de winkels binnen, die als restpartijen bij leveranciers worden ingekocht of tegen bodemprijzen uit Azië komen. Tweederde van de 6000 producten uit het assortiment wisselt daardoor constant. Lees ook: wat is het geheim van het succes van Action? Ook het trouwe klantenbestand van Action is een voorwaarde van het succes. Er bestaat zelfs een Facebookpagina waarop fan Ria de leukste koopjes in de winkel met haar bijna 300.000 volgers deelt. 'Ze zijn fan vanwege de producten én de prijs', zei toenmalig ceo Ronald van der Mark eerder in een interview met MT. 'Een Ria kun je als bedrijf niet creëren, maar je moet haar wel koesteren.'
Foto: Osmar Valdebenito via Flickr

De Action is ongekend populair in Nederland: zo’n driekwart van alle huishoudens koopt bij de winkel. Ook het buitenland is gecharmeerd van de keten: in zes landen zijn 840 winkels actief.

Ceo Sander van der Laan, die sinds een jaar voormalig topman Ronald van der Mark vervangen heeft, verklaart aan Het Financieele Dagblad dat er met die cijfers de weg open ligt naar merken. ‘Er zijn leveranciers die met ons meegroeien. Dat zien grote A-merkfabrikanten, die in toenemende mate de weg naar Zwaagdijk weten te vinden, waar de Action zijn oorsprong vond in 1993.’

Action draaide vorig jaar een omzet van bijna 2 miljard, en groeit gestaag verder. Het jaar daarvoor werd er 1,5 miljard omgezet. Volgens Van der Laan is dat voor een deel te wijten aan het snel openen van winkels, maar ook aan de lage prijs van de producten.

‘De gemiddelde prijs van een artikel is €1,72,’ aldus Van der Laan, die eerder algemeen directeur bij Ahold was. Wekelijks komen zo’n 150 nieuwe ­artikelen de winkels binnen. Haalde de keten vroeger vaak restpartijen bij de groothandel, tegenwoordig worden steeds vaker partijen direct uit Azië gehaald. Tweederde van de 6000 producten uit het assortiment wisselt daardoor constant.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: wat is het geheim van het succes van Action?

Ook het trouwe klantenbestand van Action is een voorwaarde van het succes. Er bestaat zelfs een Facebookpagina waarop fan Ria de leukste koopjes in de winkel met haar bijna 300.000 volgers deelt. ‘Ze zijn fan vanwege de producten én de prijs’, zei toenmalig ceo Ronald van der Mark eerder in een interview met MT. ‘Een Ria kun je als bedrijf niet creëren, maar je moet haar wel koesteren.’