Wehkamp geeft klant die bij de concurrent staan korting via een mobiele app. "Een goede manier om reuring te creëren."
MT vraagt internetmanager Alexander van Slooten of deze lokale lokkertjes legaal zijn, de concurrent is er immers niet blij mee. En de vraag is ook of het geïnvesteerde geld wel wordt terugverdiend.
Is dit vooral een slimme marketingactie of willen jullie echt meer omzet?
“Primair is het bedoeld als marketingactie. We willen de klant overhalen om een voor ons relatief nieuw afzetkanaal als de mobiele telefoon te gebruiken. Dat kan heel plat, door simpelweg 10 procent korting te geven bij gebruik van de mobiele telefoon. Wij hebben naar een meer ludieke uitwerking gezocht, waarbij we de korting hebben gekoppeld aan de locatie waar de klant zich bevindt. Het is iets ondeugender, want de locaties zijn winkels van concurrerende ketens. Daardoor is de actie ook breed opgepikt, het is dus ook een goede manier gebleken om meer reuring rond ons merk te creëren.”
Hoe werkt het precies?
“Klanten krijgen 10 procent korting als ze op een van de 5.500 geselecteerde locaties met hun mobiele telefoon een product bestellen bij Wehkamp.nl. Hiervoor hebben we een applicatie ontwikkeld waarvoor we adressen en gps-posities van allerlei winkels hebben achterhaald. De actie geldt in eerste instantie alleen tijdens onze korting4daagse, maar we gaan de methode vaker gebruiken om mensen op ons mobiele kanaal te wijzen.”
Wat zijn de kosten van deze applicatie voor jullie?
“De communicatie gaat mee in de standaarduitingen, er zijn dus geen additionele reclamekosten. De applicatie zelf kostte ons minder dan een gemiddelde Wehkamp-bannercampagne. De investering is al met al dus minimaal.”
Geeft deze actie een nieuwe dimensie aan het fenomeen concurreren?
“In ieder geval biedt het veel mogelijkheden voor marketeers. Het mobiele kanaal groeit hard, wij moeten onze targets steeds positief bijstellen. De applicatie zal zeker voor een salesimpuls zorgen, maar daar is het ons niet direct om te doen. We willen blijven innoveren en op die manier een voorsprong houden op de concurrentie. Veel partijen wachten de ontwikkelingen af rond mobiele telefonie, ze redeneren nieuwe ontwikkelingen dood en zijn bang tegen barrières aan te lopen. Ook wij zullen niet tegen elke prijs meedoen, maar willen wel blijven leren en gaan zeker niet afwachten wat de rest doet. Zo denken we inmiddels ook na over toepassingen rond de iPad.”
Lees ook het boek: Concurrentie strategie