Ze bestaan nog: webmasters die uren steken in de ‘keywords metatag’ van hun site om beter gevonden te worden in Google. Maar heeft het wel zin?
Wat is de ‘keyword metatag’? In de code van je webpagina kun je met steekwoorden aangeven waar je webpagina over gaat. Deze woorden zijn door bezoekers die je pagina gewoon bezoeken niet te zien, maar wel voor mensen of ‘machines’ die naar de code van je website kijken. In de broncode van je pagina ziet de keyword metatag er als volgt uit:
<Meta name="Keywords" content="woord, nog een woord, andere woorden" />
Dus als ik er serieus mee aan de slag zou gaan dan zou ik in de keyword metatag van deze pagina het volgende kunnen zetten.
<Meta name="Keywords" content=" zoekmachines, google, optimalisatie, Keyword Meta Tag, Google optimalisatie" />
Vroeger was het leven makkelijk en een beetje oneerlijk
Een aantal jaren terug was search engine optimization (SEO) eenvoudig. Als je je Opel Kadett online wilde verkopen en je wist dat Opel Kadett-kopers ook in de markt zijn voor een Ford Escort, dan zorgde je ervoor dat je (ook) hoog eindigde bij de zoekvraag: ‘Ford Escort’. Dat deed je onder andere door ‘Ford Escort’ toe te voegen aan je ‘keyword metatag’. Je verkocht geen Escort en werd toch gevonden op de zoekterm. Al snel gebruikte slimme ondernemers de naam van hun directe concurrenten in de Keyword Meta Tag. Het resultaat: Google kijkt niet meer naar Meta-Tag-data.
Vul ook het Beter Bereikbaar-onderzoek in.
Dit artikel is u aangeboden door Telfort. Lees ook de overige artikelen over beter bereikbaar zijn.