Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vakcentrale MHP wil 5 procent loonstijging

De vakcentrale voor middelbaar en hoger personeel (MHP) wil volgend jaar een loonstijging van 4,5 tot 5 procent.

Volgens Ad Verhoeven, voorzitter van de MHP, slaat premier Balkenende de plank mis door te stellen dat hoge lonen de Nederlandse concurrentiepositie schaden. Bovendien, zo zegt hij, hebben de middeninkomens onevenredig veel last gehad van het kabinetsbeleid. “De tijd van loonmatiging is voorbij. We zullen geen overdreven eisen stellen, maar 2,5 tot 3 procent boven de inflatie is reëel,” aldus Verhoeven woensdag in een interview met Nederlands Dagblad.

Dat zou met een inflatie van 2 procent neerkomen op een looneis van 4,5 tot 5 procent.  De vakcentrale is van mening dat de scherp gestegen productiviteit per werknemer deze looneis mogelijk maakt, zonder dat het bedrijfsleven er last van heeft.

De economische groei is ook voor de FNV en het CNV aanleiding hun looneisen voor volgend jaar op te schroeven. Beide vakcentrales lieten vorige week weten een maximale looneis van 2 procent te hanteren.

Premier Balkenende waarschuwde vorige week vrijdag dat de vakbeweging het ook in 2007 kalm aan moet doen. Maar volgens Verhoeven is dat onzin. “Wij zijn niet van plan de kip met de gouden eieren te slachten. Maar als de arbeidsproductiviteit in de Nederlandse economie met ruim 2,5 procent stijgt, is een looneis van die omvang – bovenop de inflatie – dus helemaal niet schadelijk. Dat is gewoon waar hardwerkende mensen recht op hebben.”
(ANP)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.