Laat ons weten wat u vindt van de strategie van Unilever en of u deze zelf toe zou passen.
In de nieuwste editie van Management Team kunt u een verhaal lezen over Unilever, dat duurzaamheid inzet als marketingstrategie. Lees het complete verhaal.
Bent u overtuigd door de strategie van Unilever? En: zou u deze strategie zelf kunnen toepassen? Laat het ons weten! Sms VW MT naar 1008 of meldt u hier aan. U ontvangt meteen een gratis retourbericht. Open dit bericht, en beantwoord de vragen met uw telefoon. Ieder antwoord levert u een Value op, een spaarpunt waarmee u spaart voor gadgets of andere cadeaus.
Deelname is gratis.
De tijd dat merken als Robijn, Unox en Blue Band automatisch hun weg vonden in de Nederlandse winkelwagen, ligt al een tijdje achter ons. De consument van tegenwoordig kiest net zo makkelijk voor een private label, het kwaliteitshuismerk van de supermarkten. Slecht nieuws, zou je denken, voor een A-merkenkampioen als Unilever, dat wereldwijd nog altijd zo'n 400 van zulke merken in de portefeuille heeft.
Daar komt bij dat, nu de kredietcrisis ook de consument serieus pijn gaat doen, ook de prijs weer een belangrijker afweging wordt. En laat dat nu net een erkend zwak punt zijn van een A-merk. Tel daarbij op dat ook de levenscyclus van een product steeds korter wordt en imitatie-innovaties steeds sneller hun weg naar het schap vinden, en het wordt al snel duidelijk: Unilever krijgt een explosieve cocktail geserveerd.
Maar is het daarmee ook kommer en kwel aan het Rotterdamse Weena? Opvallend genoeg valt dat erg mee. Hoe krijgt het bedrijf dat toch voor elkaar? Het antwoord schuilt onder meer in het aanboren van een marketingniche, die huismerken waarschijnlijk nooit kunnen vinden: die van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.