Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

UPC kijkt in de toekomst

Hoe ziet de toekomst van televisie eruit? Daarop geeft MT komende edities antwoord. Aanvullend online uitgebreidere interviews met de betrokkenen. Dit keer met UPC.

Een internview met Ivo Lochtman, VP content bij UPC.
De televisie wordt langzaam maar zeker aangesloten op het internet. Is dat de toekomst?
"Je moet je realiseren dat veel mensen de stap van analoog naar digitaal nog moeten maken, consumenten zijn nog niet toe aan alweer een volgende stap. Ook andere operators zijn nog niet zover. Digitenne kan het niet en Ziggo is er nog mee bezig. Tele2 en KPN zouden het in principe kunnen, maar de breedbandnetwerken kunnen op grote schaal televisie in HD-kwaliteit nog niet aan. Alle leuke dingen die je ziet op het gebied van internet en televisie, werken als je tweeduizend klanten hebt. Bij meer stort de boel in. Wij moeten betrouwbaarheid leveren dus kiezen we niet voor het internet, nog niet."

Zal televisie wel uiteindelijk over het internet bij de kijker terecht komen?
"Een transportmedium is niet meer dan een medium om iets van A naar B te krijgen. Wie of wat het transportmedium is, who cares? Op dit moment kan het internet onze kwaliteit van content niet aan, dus is het voor ons niet direct het meest efficiënte mechanisme. Internet zal beslist uiteindelijk zegevieren, maar voordat het zover is moeten er nog heel wat vragen beantwoord worden. Zo krijgen we van de Hollywoodstudio's geen content als de verbinding niet beveiligd is. Daarnaast associeren mensen internet met gratis content, maar uiteindelijk moeten de makers betaald worden."

Is de NetTV van Philips dan niet meer dan een leuk experiment?
"Het is een methode om meer televisies te verkopen dan Sony, maar ik kan me niet voorstellen dat Philips verwacht hier binnen drie jaar een business uit op te bouwen. Philips investeert ook niet in content, terwijl wij dat wel doen. Zij leveren alleen het platform en hopen dat anderen zullen investeren."

De NetTV, de Playstation, de Xbox en de verschillende settopboxen kunnen wel mooi gebruik maken van jullie kabels voor hun internetdiensten.
"Daar kunnen we niets aan doen. Het is zeker een risico voor UPC, iedereen die in jouw markt beweegt, is een risico. Ze noemen dit disruptive technologies, techniek die in staat is de complete waardeketen op zijn kop te zetten. Apple deed het in de muziekwereld, en al zijn we zover nog niet in de tv-wereld, de potentie is er. Klanten zullen altijd een internetverbinding nodig hebben, maar het risico bestaat dat ze alléén maar een internetverbinding van ons nodig hebben."

Hoe gaan jullie dat voorkomen?
"Als wij ons werk goed doen en de huidige klanttevredenheid behouden, dan is er weinig reden om aan te nemen dat de consument naar een andere partij overstapt, als die partij niet gratis is. Concurreren op prijs kan bijna niet, want dan is het bijna onmogelijk om content te bekostigen. Uiteindelijk moet content betaald worden, ook door de settopboxen. Iedereen moet ergens geld verdienen."

Welke nieuwe businessmodellen ziet u ontstaan?
"Zenders kunnen modellen ontwikkelen die gericht zijn op het nogmaals exploiteren van content. Daarnaast kan ik me voorstellen dat wij naar RTL toestappen om samen advertenties bij de portal te plaatsen. Dat zij de verkoop doen en wij het platform bieden. Ook zaken als film on demand en spelletjes zorgen voor een nieuwe inkomstenstroom."

Bij welke partij zal uiteindelijk de macht komen te liggen?
"Voor iedereen zal het concurrentieveld op het gebied van de corebusiness groter worden. Er zullen meer partijen komen die van dezelfde koek willen eten, zowel bij de kabel als op het gebied van content. Het wordt makkelijker voor contentmakers omdat ze meer distributiemogelijkheden hebben, maar aan de andere kant krijgen ze ook te maken met een krappere advertentiemarkt."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook deel I van het drieluik over de toekomst van televisie, over de strijd rond de distributie van tv.