Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

U laat kansen liggen

Een crisis biedt ook kansen, maar dan moet u ze wel grijpen. "Er zijn tal van maatregelen denkbaar waardoor de kosten kunnen worden gereduceerd. Maatregelen waarvan de medewerker niet of nauwelijks iets merkt." Maar wat zijn die kansen dan?

De accountants en belastingadviseurs van Ernst & Young maakten een rondgang langs 600 managers en professionals in het bedrijfsleven en bij de overheid. Daaruit blijkt dat werkgevers kansen laten liggen. Jan-Bertram Rietveld (1968), partner Human Capital bij Ernst & Young: "Er zijn tal van maatregelen denkbaar waardoor de kosten kunnen worden gereduceerd. Maatregelen waarvan de medewerker niet of nauwelijks iets merkt. Daar liggen dus nog volop kansen."

Licht uw boekhouding door
"Er zijn twee categorieën", begint Rietveld. "De eerste categorie is een beetje een technisch verhaal, maar daar is wel de meeste winst te behalen." Het gaat namelijk om de werkgeverslasten. Uit ervaring van de belastingadviseur blijkt dat veel werkgevers teveel premie betalen. Bijvoorbeeld de ww-premie. Die is deels afhankelijk van de sector waarin een bedrijf actief is. Veel bedrijven zijn inmiddels helemaal niet meer actief in de sector waarin ze ooit zijn begonnen. Het kan dus voordelig zijn om te toetsen of je nog wel goed bent ingedeeld. "Het gaat om procenten van de loonsom. Gevallen waarbij er zo 5 procent bespaard kan worden zijn echt geen uitzondering. En dat dan ook nog eens met terugwerkende kracht".

Check de rekening
Het tweede onderwerp om eens goed te controleren is de premie voor de arbeidsongeschiktheid. Die is gebaseerd op het principe ‘de vervuiler betaalt'. Hoe meer mensen er vanuit een organisatie de WIA instromen, hoe hoger de premie verhoudingsgewijs is. "Maar wat blijkt is dat de overheid, die deze aanslag berekent, niet altijd even goed op de hoogte is. Wij hebben nu al meermaals mogen ervaren dat er mensen aan een bedrijf worden toegerekend die daar helemaal niet bekend zijn." En ook dat kan dus ook een forse besparing opleveren. Rietveld lacht: "Ik heb CAO's om minder zien mislukken en laten we eerlijk zijn: elke structurele besparing van 2 procent die je kunt weghalen bij de fiscus doet het aanzienlijk beter dan 2 procent die je bij je werknemers weghaalt.".

Koud watervrees
De tweede categorie waar kansen liggen, is op het gebied van bedrijfsvoering en arbeidsvoorwaarden. Maar veel bezuinigingen op dit vlak beginnen zeer voorzichtig, zoals uit het onderzoek blijkt. De helft van de organisaties bezuinigt op indirecte personeelskosten, zoals het schrappen van vergaderingen op externe locaties en extraatjes als borrels en personeelsuitjes. Als reden hiervoor geven de ondervraagden aan dat arbeidsvoorwaarden erg belangrijk zijn.

Vooral de werknemers lijken nauwelijks bereid om offers te brengen op dit gebied. Uit het al eerder aangehaalde onderzoek blijkt dat 73 procent van de ondervraagden niet bereid zou zijn om in te leveren op hun totale arbeidsvoorwaardenpakket teneinde de werkgelegenheid in stand te houden. En veel bedrijven zetten op dit gebied dan ook uiterst voorzichtige stappen. Slechts 4 procent overweegt harde maatregelen zoals het instapniveau (functiecategorie) te verhogen. Een magere 8 procent bezuinigt op zaken als mobiele telefoons of laptops. En slechts 13 procent beperkt de keuzemogelijkheden qua auto van de zaak. Maar ook een creatieve blik op de arbeidsvoorwaarden, kan geld opleveren. Zonder uw werknemers te hard te raken.

Milieuvriendelijke auto van de zaak
Vooral de auto van de zaak is een gemiste kans volgens Jan-Bertram Rietveld. "Als je het keuzepalet aan leaseauto's beperkt tot milieuvriendelijke modellen, dan levert dat absoluut geld op. Zowel voor de werkgever als de werknemer is het veel voordeliger." Verder kunt u als organisatie ook onderhandelen over een brandstofcontract. Een overeenkomst met een benzinemerk kan fors opleveren.
Een andere kostenpost om eens tegen het licht te houden is het betalen van mobiele telefoonrekeningen en internetaansluitingen thuis. Rietveld: "dat mag een werkgever fiscaal aantrekkelijk vergoeden, maar het kan helemaal geen kwaad om die kosten eens kritisch te bestuderen. Iets wat fiscaal mag hoeft nog niet bedrijfseconomisch slim te zijn namelijk. Er wordt erg veel betaald uit een soort fiscale luiheid". En dat zelfde geldt volgens hem voor declarabele vergoedingen.
 
Tovermiddel
Rietveld haast zich te benadrukken dat men geen wonderen moet verwachten. "Ik heb hier niet het tovermiddel om elk bedrijf wat in de gevarenzone zit uit het slop te trekken. Maar je wordt er in ieder geval niet armer van door er eens naar te kijken."

Maatregelen waar de werknemer wel degelijk iets van merkt, leest u in het artikel 'wilt u aub uw loon inleveren'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.