Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

U bent niet grappig

Nee, niet iedereen kan uw grappen waarderen. "Er is niet één grap die het bij iedereen goed doet." Veel managers onderschatten de invloed van humor op de werkvloer.

"Humor brengt sfeer op het werk. Daarnaast zit er vaak een verborgen boodschap in", vertelt Stephan van der Vat, directeur van Management Drives. Volgens hem kan humor binden, maar ook zaken verhullen of juist confronterend werken. Veel managers onderschatten de invloed van humor op de werkvloer. "Maak het onderwerp bespreekbaar", is zijn advies. Op die manier wordt er begrip voor en duidelijkheid gekweekt over de verschillende soorten grappen.

Kleurrijk
In het boek Drijfveren in de praktijk, dat Van der Vat samen met adviseur Cor Keijser heeft geschreven, worden zes kleuren werknemers beschreven. Iedere kleur staat voor een type drijfveer en de daarbij behorende soort humor. Het is belangrijk dat uw team bestaat uit een mix van kleuren, ondanks dat daardoor problemen met het begrijpen van elkaars humor kan ontstaan.

Verbannen
"Er is niet één grap die het bij iedereen goed doet." Toch is het geen goed plan om humor om die reden helemaal te verbannen van de werkvloer, zegt Van der Vat. "Humor zorgt voor een stuk ontspanning. Het haalt de spanning uit de lucht." Daarom is het belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken en werknemers uit te leggen waar het verschil in humor in zit. Op die manier begrijpt iedereen ook de verborgen boodschappen die vaak in grappen verwerkt zitten.

Voorbeelden
Oranje medewerkers hebben een vorm van humor die best ten koste mag gaan van anderen, terwijl groene werknemers dit juist vreselijk vinden. Die zien iemand in het zonnetje zetten juist als bindende factor. Gele collega's zijn weer verzot op woordgrappen, aldus Van der Vat. Vooral in groepen met prestatiegerichte en analyserende medewerkers worden zaken vaak weggelachen. Rechtstreeks contact wordt gemeden en vragen wat iemand bedoelt, wordt afgedaan met: 'het was maar een grapje'.

Averechts
Bij voorkeur heeft u dus alle kleuren werknemers in huis. Maar welk type moet de manager zelf zijn? Volgens Van der Vat is dat van ondergeschikt belang. "Belangrijker is dat de manager de verschillende drijfveren van zijn werknemers kan herkennen en weet hoe hij ermee om moet gaan om de effectiviteit van het team te vergroten. Vaak werkt het opleggen van de eigen drijfveren juist averechts." Managers hebben vaak wel de neiging om vooral mensen waar het mee klikt aan te nemen. Die zijn een kloon van zichzelf." Op die manier haalt u veel van dezelfde kleur in huis.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De kleuren:
– Geel: iemand die wil analyseren houdt van cynisme en woordgrappen
– Groen: werknemer die mensen voorop stelt, relativeert humor
– Oranje: medewerker die vooral vooruitgang en prestaties wil en grappen ten kosten van een ander maakt
– Blauw: iemand die zekerheid en duidelijkheid wil en humor niet thuis vindt horen bij een serieus onderwerp
– Rood: werknemer die getypeerd staat voor durf, tempo en kracht en enkel respectvolle grappen waardeert.