Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TUI-manager: ‘Wintersport gaat eigenlijk continu door’

Ook als de mussen van het dak vallen, boeken mensen nog steeds skivakanties, zegt Jacques Crijnen, manager Wintersport bij TUI Nederland.

'Ik heb zelf eigenlijk een hekel aan wintersport', zegt Jacques Crijnen lachend. Maar dat geeft niet, voegt hij er onmiddellijk aan toe. 'Ik heb gelukkig productmanagers die er gek op zijn.' Zelf koopt hij nog wel 'Finland' in. Een groeibriljantje, zo blijkt. 'Vroeger was het een nichebestemming, maar nu vliegen we daar in het seizoen twee keer in de week naartoe. Als je me dat 5 jaar geleden verteld zou hebben, had ik je nooit geloofd.'

>> Bedrijf: TUI Nederland
>> Manager: Jacques Crijnen, Manager Product Overland/ Wintersport
>> Omzet: n.b.

Crijnen werkt al 'een jaar of 30' in de reisbranche. In die tijd heeft hij veel zien veranderen. Eén van de grootste veranderingen is de waarde van 'de gids': vroeger was de verschijning het moment suprême, nu 'gaat het echt het hele jaar door. Eind januari 2015 zijn de accommodaties al boekbaar voor januari 2016. We kopen in november 2014 al in voor het seizoen 2015/2016. De boekingspiek ligt nog steeds in oktober, november. En in januari, februari komen de last-minutes. Als mensen zien dat er sneeuw ligt en ze nog even weg willen. Maar eigenlijk is er geen week dat er níet geboekt wordt.'

Al een jaar of 8 dalende

De wintersportmarkt is al een jaar of 8 aan het dalen, merkt Crijnen. Mensen gaan ook in de winter verder weg op vakantie, naar de zon, en het skiën wordt steeds meer iets voor de die-hards, zegt hij. 'Daar heb ik me ook wel eens in vergist. Dachten we dat het een goed idee was om wintersport goedkoper te maken, zochten we dus accommodaties net buiten de gebieden. Maar dat liep totaal niet. De mensen die nu blijven wintersporten willen juist middenin de skigebieden zitten, zodat ze veel uren op de piste kunnen maken.'

Bestemmingen maken

Bestemmingen máken is steeds moeilijker geworden voor touroperators, zegt hij. 'Met een airline lukt dat wel. Ik doe in de zomer bijvoorbeeld Macedonië. Dat boeken mensen dan omdat het kan. Maar in de wintersport is dat lastiger. Dit jaar bieden we Bulgarije aan als wintersportbesteming Dat is redelijk goedkoop, en heel interessant om te skiën, veel interessanter dan bijvoorbeeld Tsjechië. Maar het is wel spannend of het lukt. Zo boden we in het verleden ook Andorra aan, maar daar was helaas niet genoeg belangstelling voor.'

De juiste bedden

De grootste uitdaging voor de touroperator? Daarin is Crijnen heel duidelijk. 'Je moet de juiste bedden hebben. In de zomer is heel Oostenrijk goed, maar in de winter moet je precies in die skiplaatsen zitten. Dat is the name of the game. Zorgen dat je net wat meer biedt dan andere touroperators.'

Toegevoegde waarde

En dan Booking.com natuurlijk. Een geduchte concurrent, geeft Crijnen meteen toe. 'Zij kunnen veel dingen, die ik niet kan.' Sterker nog, in de voor hem net afgelopen zomervakantie boekte hij er zelf ook twee keer zijn accommodatie. Maar, zegt hij: 'Wij kunnen ook veel dingen die zij niet kunnen. Acties zoals kinderkorting, vroegboekkorting, 5 dagen=4 betalen, inclusief skipas. Daarom geloof ik ook heilig in de toegevoegde waarde van de touroperator. En dat blijkt ook: voorlopig groeien we ook nog elk jaar.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De winter in je bol

Hij vindt het niet moeilijk om in de zomer volop aan de winter te werken. Hij is niet anders gewend, zegt hij. 'In Turkije kunnen klanten altijd wel terecht. Maar als je in de goede weken – de Kerst, de krokusvakantie of met Pasen – in Kirchberg of Gerlos wil zitten, ja, dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.'

Lees meer uit onze zomerserie: