Een karavaan van twee tot vijf vrachtwagens, met elkaar verbonden via een speciale WiFi-verbinding. Het moet over drie jaar het beeld zijn dat meerdere malen per dag op de A15 vanuit de Rotterdamse Haven te zien is. Platooning, zoals de nieuwe techniek heet, is al populair in Amerika, maar moet ook in Europa voet aan de grond krijgen. Te beginnen met de Rotterdamse Haven.
Michiel Jak, directeur van SmartPort, een innovatieplatform voor de Rotterdamse Haven, noemt het de ideale startlocatie. ‘Er komen veel spullen binnen in de haven die vervoerd moeten worden naar het achterland. Dat gaat allemaal over één snelweg: de A15.’ Naast het automatisch laden van zeeschepen, kan de vracht straks ook automatisch worden vervoerd. ‘Daar zit een enorme efficiëntie in; het gaat sneller dan wanneer mensenhanden het doen en in de Rotterdamse haven is iedere seconde geld waard.’
WiFi
Voordat de techniek geïntroduceerd kan worden, moet er nog wel wat aanpassingen gedaan worden, erkent Jak. ‘Allereerst is daar de techniek. Iedere vrachtwagen moet uitgerust worden met speciale WiFi aan boord, zodat de trucks met elkaar verbonden kunnen worden.’ Verschillende grote vrachtwagenproducenten meldden al interesse. Dat is hard nodig volgens Jak. ‘Je moet de samenwerking zoeken met verschillende bedrijven, zodat die vrachtwagens met elkaar verbonden kunnen worden.’
Met behulp van een matchingsplatform moeten de verschillende vervoerders elkaar straks weten te vinden. ‘Een soort trucktinderen, waarbij je kunt zien welk ander bedrijf zijn lading naar een bepaalde plaats moet vervoeren. Zo kun je de trucks aan elkaar koppelen.’
Naast DAF en Scania praten ook bijvoorbeeld NXP en Eurofiber mee voor het maken van chips in de vrachtwagens en op de WiFibakens langs de weg. ‘De technologie komt zo dus ook uit Nederland.’ Die WiFi palen zijn nodig om te vrachtwagens te monitoren, legt Jak uit. ‘Om de twee kilometer wordt er een antenne geplaatst zodat duidelijk is waar de vrachtwagens rijden. Die informatie is nodig om met elkaar te kunnen communiceren.’ De techniek is niet enkel voor de vrachtwagens handig, maar ook kan het gebruikt worden in de toekomst voor zelfrijdende personenauto’s. ‘Dit gaat niet enkel over vrachtwagens, maar over het digitaliseren van mobiliteit.’
De kans van slagen voor de nieuwe techniek is ook grotendeels afhankelijk van wetgeving. ‘De vrachtwagens rijden in een konvooi ongeveer acht meter achter elkaar, om te zorgen dat er geen andere auto’s tussen kunnen komen. Wettelijk valt dat nu nog onder bumperkleven.’ Ook de rust- en rijtijden van vrachtwagenchauffeurs zitten het concept dwars. ‘Voor het besturen van een vrachtwagen is veel concentratie nodig, dan moet je vaak rusten. Bij platooning moet je wel aanwezig zijn, maar ben je niet de hele tijd alert.’
Piloot
Wat betekent die ontwikkeling voor de vrachtwagenchauffeurs? Jak erkent dat ze minder nodig zullen zijn in de toekomst. ‘In de proef rijdt op iedere vrachtwagen nog een chauffeur mee, straks zal dat enkel in de voorste vrachtwagen nodig zijn.’ De andere vrachtwagenchauffeurs kunnen volgens Jak een andere rol gaan spelen in het proces. ‘De logistieke dienstverlening is een branche met personeelstekorten en grote vergrijzing. Technologie maakt het mogelijk dat hun baan verandert, maar omscholing zorgt ervoor dat het aantal ontslagen beperkt kan blijven.’
De rol van de enige chauffeur in het convooi vergelijkt Jak graag met die van een piloot in een vliegtuig. ‘Die stuurt enkel nog bij het opstijgen en vlak voor het landen, de rest gaat automatisch. Ondertussen kan hij andere werkzaamheden verrichten, dat gaat bij de vrachtwagenchauffeur ook gebeuren.’ Dat maakt het werk van de chauffeur niet alleen diverser, maar ook veiliger. ‘90 procent van de ongelukken met vrachtwagens op de weg gebeuren door menselijk falen.’
Het komende nummer van Management Team staat in het teken van mobiliteit. Een interview met marketingman Bram Schot van Audi, Maurice Unck van RET over zijn leiderschapsprincipes en Arcadis, Nedap en 24/7 Tailor Steel over de mobiliteit van morgen.